Messier 20 (Trifidnevel)

Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 20 Messier 20 Foto: Mel Martin

Messier 20 is een bekende emissienevel in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) en staat ook bekend als de 'Trifidnevel'. Het object dankt zijn naam aan de stofbanden die de nevel doorkruisen. De Trifidnevel bestaat uit een hete rode nevel die opgelicht wordt door sterren in de zelf nevel, omringd door een blauwe reflectienevel. Door zijn prachtige kleuren is de Trifinevel onder amateur-astronomen dan ook een zeer geliefd deep-sky object om waar te nemen en te fotograferen. De nevel bevindt zich op ongeveer 5 000 lichtjaar van de aarde en heeft een visuele helderheid van magnitude 9.0. De centrale ster die deze nevel doet oplichten is een drievoudig systeem en alle drie deze sterren zijn extreem heet. De belangrijkste ster behoort tot spectraalklasse O5

Messier 20 werd in juni 1764 ontdekt door Charles Messier. Twintig jaar later gaf de Britse sterrenkundige William Herschel echter een veel betere beschrijving van dit deep-sky object en uiteindelijk gaf zijn zoon John Herschel de naam 'Trifidnevel' aan Messier 20.

De Trifidnevel ligt in een rijk gebied van de Melkweg. In een binoculair ziet men Messier 20 samen met de open sterrenhoop Messier 21 en Messier 8 (Lagunenevel) in hetzelfde beeldveld. In een binoculair kan men Messier 20 waarnemen als een diffuse wolk met een schijnbare omvang van ongeveer 18'x17'. Bij perifeer kijken, is het in grote binoculairs of kleine telescopen mogelijk om de donkere stofbanden waar te nemen waaraan het zijn naam dankt. In het centrum van de nevel vind men een drievoudige dubbelster van magnitude 7 die enkel op te lossen is in middelgrote telescopen. Men wacht best een donkere, maanloze nacht af om het object te observeren, liefst op een plaats met een goed zicht op de zuidelijke horizon. Messier 20 kan men 2 graden ten noorden terugvinden van Messier 8.

Gegevens Messier 81