Foto: John Mirtle

M21 is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) van ongeveer 4,6 miljoen jaar oud. Deze cluster bevat een 60-tal sterren en het object bevindt zich in de buurt van de bekende Trifidnevel (M20). De afstand tot M21 wordt geschat op 4 250 lichtjaar.

Sterrenbeeld: Sagittarius

Sagittarius

M21 werd op 5 juni 1764 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier, die het object toevoegde aan zijn catalogus van komeetachtige objecten.

Onder goede omstandigheden (donkere hemel, maanloze nacht, ...) is M21 net terug te vinden met het blote oog, als een zwak neveltje. Men observeert de sterrenhoop best met een binoculair of door een telescoop bij lage vergroting. Men ziet M21 als een kleine cluster met een sterke concentratie naar het centrum toe. In een binoculair zijn ook M20 en M8 in hetzelfde beeldveld zichtbaar. Opvallend is een structuur van een tiental sterren die een 'diamanten ring' vormen. Men wacht best een donkere, maanloze nacht af om het object te observeren, liefst op een plaats met een goed zicht op de zuidelijke horizon.

Roy Tucker, David J. Tholen en Fabrizio Bernardi ontdekken de planetoïde 99942 Apophis. Deze aardscheerder, die tot de Aten-planetoïden behoort, draait in 323 dagen om de zon, waarbij haar baan tweemaal per jaar die van de Aarde snijdt. Op basis van de helderheid werd de diameter op 410 meter geschat, later werd de afmeting bijgesteld naar 325 meter. De eerste waarnemingen van de planetoïde wezen op een relatief grote kans dat Apophis in 2029 de aarde zou raken. Latere waarnemingen brachten de mogelijk inslagdatum op 2036 en lieten de kans op een inslag op de aarde of maan variëren van 1,6% tot praktisch 0.