Angara A5

Lancering van een krachtige Angara A5 raket. Lancering van een krachtige Angara A5 raket. Foto: Russian Defense Ministry Press Service

De Angara A5 raket is de meest krachtige raket uit een nieuwe familie van Russische draagraketten. De Angara raketten werden ontworpen en gebouwd door het Russische Khrunichev State Research and Production Space Center en kunnen gelanceerd worden vanop zowel de Plesetsk lanceerbasis in het hoge noorden van Rusland alsook vanop de nieuwe Vostochny lanceerbasis in het oosten van Rusland. De krachtige Angara A5 raket kan vrachten tot bijna 25 ton tot in een lage baan om de aarde brengen en moet op termijn de Russische Proton M raket vervangen. In 2014 werd de Angara A5 raket voor het eerst gelanceerd en naast deze krachtige versie is er ook nog de lichtere Angara 1.2 variant. Het ontwerp van de Angara A5 raket is modulair opgebouwd en maakt gebruik van Universal Rocket Modules (URM) waarvan men meerdere modules aan elkaar kan koppelen die samen het onderste deel van de raket vormen. Leer alles over de krachtige Russische Angara A5 raket in deze handige infofiche!

Technische gegevens Angara A5 raket

Laadvermogen (LEO): 24,5 ton
Laadvermogen (GTO): 7,5 ton
Eerste lancering: 23 december 2014
Kostprijs: 100 miljoen dollar
Lanceerbasis: Plesetsk Cosmodrome (Rusland)
Vostochny Cosmodrome (Rusland)
Bestemd voor bemande missies: Neen

Lancering van de indrukwekkende Angara A5 raket - Foto: Roscosmos

Angara A5
De Angara A5 raket wordt in verticale positie gebracht aan het lanceercomplex - Foto: Russian Defense Ministry Press Service

Angara A5
De indrukwekkende Angara A5 raket wordt per spoor naar het lanceercomplex gebracht - Foto: Roscosmos

Meer in deze categorie: « Antares Falcon Heavy »

Roy Tucker, David J. Tholen en Fabrizio Bernardi ontdekken de planetoïde 99942 Apophis. Deze aardscheerder, die tot de Aten-planetoïden behoort, draait in 323 dagen om de zon, waarbij haar baan tweemaal per jaar die van de Aarde snijdt. Op basis van de helderheid werd de diameter op 410 meter geschat, later werd de afmeting bijgesteld naar 325 meter. De eerste waarnemingen van de planetoïde wezen op een relatief grote kans dat Apophis in 2029 de aarde zou raken. Latere waarnemingen brachten de mogelijk inslagdatum op 2036 en lieten de kans op een inslag op de aarde of maan variëren van 1,6% tot praktisch 0.

Het prachtige spiraalvormige sterrenstelsel NGC 4535 is terug te vinden in het sterrenbeeld Virgo (Maagd) en heeft magnitude 9.8. Dit sterrenstelsel maakt deel uit van de gigantische Virgocluster dat uit…