Wat zijn Plutoïden?

Artistieke impressie van een Plutoïde Artistieke impressie van een Plutoïde Foto: Thierry Lombry

Een Plutoïde is een transneptunische dwergplaneet. De Internationale Astronomische Unie (IAU) creëerde in 2008 deze categorie van astronomische objecten als gevolg van een resolutie over de definitie van het woord 'planeet'. Plutoïden kunnen aanzien worden als de scheiding tussen de groep dwergplaneten en transneptunische objecten.

Tot 2010 kenden we vier Plutoïden; Pluto, Eris, Makemake en Haumea. Daarnaast komen er nog tientallen andere hemellichamen in aanmerking voor deze definitie. Aanvankelijk zou men deze objecten 'plutonen' noemen maar dit voorstel werd door de IAU niet goedgekeurd.

De definitie van de IAU voor een Plutoïde luidt als volgt:

Plutoïden zijn hemellichamen in een baan rond de zon op een halfgrote as groter dan deze van Neptunus die voldoende massa bezitten om hun zwaartekracht te overwinnen van andere lichamen zodat ze een bijna sferische vorm aannemen en de omgeving rond hun baan niet hebben schoongeveegd. Satellieten van Plutoïden zijn op zichzelf geen Plutoïden.

Meer in deze categorie: « Wat zijn dwergplaneten? Ceres »

Geboortedag van de Amerikaanse astronoom Paul Willard Merrill. Als spectroscopist bestudeerde Merrill peculiaire sterren, vooral lang- periodieke variabele sterren. Hij onderzocht ook de interstellaire materie en voerde als een der eersten spectroscopie op infrarode golflengten uit. Zijn grootste ontdekking kwam net voor zijn pensioen toen hij de lijnen van technetium in de ster R And en andere sterren van het S-type ontdekte.

M37, ook gekend als NGC 2099, is een grote open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman) dat een 500-tal leden telt. De leeftijd van deze sterrenhoop, die zich op een…