woensdag, 07 oktober 2020 09:42

Mars in oppositie op 14 oktober 2020 Hot!

De planeet Mars, gezien door een telescoop. De planeet Mars, gezien door een telescoop. Foto: OMRay (Flickr)

Mars, ook gekend als de 'rode planeet', is op 14 oktober 2020 in oppositie met de Zon. Tijdens de oppositie staat Mars precies tegenover de Zon aan de hemel waardoor deze de hele nacht zichtbaar is. Een Marsoppositie vindt gemiddeld iedere 780 dagen plaats en is steeds een gebeurtenis waar tal van amateur-astronomen en astrofotografen naar uitkijken. Doordat Mars op dat moment relatief dicht bij de Aarde staat, is deze planeet helder en goed zichtbaar waardoor dit de beste omstandigheden zijn om Mars waar te nemen met een binoculair of telescoop.

Met het blote oog is Mars in de periode rond de oppositie makkelijk zichtbaar als een heldere en rood, oranje-achtige 'ster' in het sterrenbeeld Vissen (Pisces) met een helderheid van magnitude -2,5 en een schijnbare diameter van 22.3". Mars komt in deze periode op als de Zon ondergaat en gaat onder als de Zon opkomt. Ook in de weken voor en na de oppositie is Mars goed zichtbaar. Voor de oppositie is Mars vooral in de late nacht en vroege ochtend te zien en na de oppositie is dat 's avonds en in de vroege nacht. Op 24 september wordt Mars ook helderder dan de planeet Jupiter, wat niet zo vaak gebeurd. De kortste afstand van Mars tot de aarde wordt op 6 oktober bereikt. Op dat moment staat de 'rode planeet' op een afstand van 0,415 Astronomische Eenheden (AE) of 62,07 miljoen kilometer. De eerstvolgende keer dat Mars zo dicht bij de aarde komt is pas in september 2035.

Met telescopen met een flinke vergroting kan je in de periode rond de oppositie mooi de donkere gebieden zien op het Marsoppervlak alsook de witte poolkappen. Op 3 oktober 2020 bevindt Mars zich ook op een schijnbare afstand van 1,1° van de Volle Maan. Gedurende de maand oktober kan je 's avonds ook de planeten Jupiter en Saturnus waarnemen in het sterrenbeeld Boogschutter (Sagittarius). Doordat de banen van de Aarde en de planeet Mars om de Zon geen perfecte cirkels zijn maar eerder ellipsen, valt het tijdstip van de kortste afstand niet gelijk met het moment van de oppositie. Dit is ook de reden waarom de afstand van Mars tot de aarde bij de ene oppositie al dan niet groter of kleiner is dan bij de andere. De volgende Marsoppositie zal in december 2022 plaatsvinden.

Bron: http://hemel.waarnemen.com/

Dit gebeurde vandaag in 1924

De Duitse sterrenkundige Wilhelm Heinrich Walter Baade ontdekt de 32 kilometer grote Amor-planetoïde 1036 Ganymed. Op 16 december 2176 zal deze planetoïde op een afstand van 4,2 miljoen kilometer langs de planeet Mars vliegen.

M64, ook wel bekend als het 'Zwarte Oogstelsel', is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar). Het object dankt zijn naam aan een donkere vlek (een stofbaan) iets…