Vallende sterren aan de sterrenhemel.
Foto: Brad Goldpaint/Goldpaint Photography

De maand augustus is voor veel amateur-sterrenkundigen en liefhebbers van hemelverschijnselen een hoogmaand aangezien we in deze maand één van de mooiste zogenaamde 'sterrenregens' te zien krijgen. Elk jaar doorkruist de Aarde in de maand augustus de baan van de komeet Swift-Tuttle wat leidt tot de prachtige Perseïden meteorenzwerm die we in de volksmond ook kennen als 'vallende sterren'. Dit is dus de perfecte periode om een 'wens' te doen of om vanuit lichtstoel in je tuin tientallen meteoren waar te nemen!

De komeet Swift-Tuttle, dat de Perseïden veroorzaakt, werd in 1862 ontdekt en draait éénmaal om de 133 jaar om de Zon. Deze komeet heeft behoorlijk wat gruis en puin achtergelaten in zijn baan om onze ster dat een mooie meteorenzwerm veroorzaakt die we beter kennen als de 'Perseïdenzwerm'. Meteoren, ook gekend in de volksmond als 'vallende sterren', zijn kortstondige lichtsporen aan de nachtelijke hemel die ontstaan wanneer stofdeeltjes op een hoogte van ongeveer 100 kilometer met hoge snelheid in de atmosfeer van de Aarde terechtkomen. De Aarde doorkruist jaarlijks enkele belangrijke banen van kometen waardoor we jaarlijks terugkerende meteorenzwermen te zien krijgen. Wanneer veel 'vallende sterren' te zien zijn spreekt men ook wel van een 'sterrenregen'. Dankzij het 'vuil' dat deze komeet heeft achtergelaten, krijgen wij op Aarde nu jaarlijks prachtige meteoren te zin. De naam 'Perseïden' is afgeleid van het sterrenbeeld Perseus aangezien de schijnbare oorsprong van deze meteorenzwerm, het zogeheten 'radiant', in dit sterrenbeeld te vinden is. In theorie verschijnen vanaf half juli al de eerste Perseïden aan de sterrenhemel maar het jaarlijkse hoogtepunt van deze meteorenzwerm vindt steeds in de nacht van 12 op 13 augustus plaats. De piek van deze zwerm is relatief hoog, maar de duur van het maximum is met negen dagen vrij kort waardoor het totaal aantal meteoren in deze zwerm toch niet al te groot is. Bij goede omstandigheden moet het dan mogelijk zijn om tijdens de piek vele tientallen meteoren of 'vallende sterren' per uur te zien. De meteoren van deze meteorenzwerm bereiken een snelheid van ongeveer 60 kilometer per seconde.

Hoe meteoren waarnemen?

Om 'vallende sterren' of meteoren waar te nemen, heb je geen speciale apparatuur nodig zoals een dure telescoop. Enkel warme kledij, een veldbed of ligzetel en een locatie met weinig tot geen lichtvervuiling zijn voldoende. Een open veld ver van de stad is dus de perfecte locatie. Meestal volstaat het al om met het blote een vijftiental minuten naar de sterrenhemel te kijken om één of meerdere 'vallende sterren' te zien. Zorg er voor dat je vrij zicht hebt op de prachtige donkere hemelkoepel en laat je ogen ongeveer vijftien minuten wennen aan het donker. Een sterrenkaartje of een sterrenkundige app op je smartphone is ook altijd handig als je wil weten waar het sterrenbeeld Perseus zich bevindt en kijk niet al te vaak naar het felle licht van je smartphone!

Een 40-tal meteoren per uur

De Perseïden meteorenzwerm bereikt dit jaar op woensdag 12 augustus omstreeks 20u00 zijn maximum. Om 07u30, staat het radiant, het punt aan de hemel vanwaar de 'vallende sterren' lijken te komen, aan zijn hoogste punt aan de hemel op 84° boven de horizon maar helaas is het op dat moment niet meer donker. Doordat de Maan dit jaar in de nacht van 12 op 13 augustus voor ongeveer 35% is verlicht en om 00u39 opkomt, kan dit een matige stoorzender zijn. Doordat de maan de eerste uren van de nacht niet te zien zal zijn, is deze periode zeer geschikt voor het waarnemen van deze 'vallende sterren'. Alleen de helderste meteoren zullen na het opkomen van de maan nog zichtbaar zijn. Het beste moment om de Perseïden dit jaar waar te nemen, is dan ook op 13 augustus omstreeks 04u00. De radiant van de metorenzwerm bevindt zich op dat moment nog 62° boven de oostnoordoostelijke horizon. Onder goede omstandigheden moet het dan mogelijk zijn om ongeveer 40 meteoren per uur waar te nemen. (bron: hemel.waarnemen.com)

Vuurbollen

Meteoren zijn een spectaculair fenomeen aan de nachtelijke hemel maar een 'vuurbol' is nog veel indrukwekkender. Vuurbollen zijn meteoren die helderder zijn dan de planeet Venus (magnitude -4) en kunnen enkele seconden lang te zien zijn. Op basis van waarnemingen zijn sterrenkundigen, onder leiding van Bill Cooke van NASA’s Meteoroid Environment Office, tot de vaststelling gekomen dat de Perseïden de meeste vuurbollen produceren. Het is dus helemaal niet uitgesloten dat, wanneer u op zoek gaat naar Perseïden, u plots een heldere vuurbol aan de hemel ziet voorbij schieten.

Hoe meteoren fotograferen?