Artistieke impressie van een object dat inslaat op de Aarde

We kunnen er niet omheen, zal de wereld nu echt in december 2012 vergaan? Neen natuurlijk niet! De reden waarom sommigen dit denken of geloven is omdat verschillende mensen en websites absurde en niet-wetenschappelijk onderlegde theorieën de wereld insturen waar ook de media graag op inspeelt. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest bizarre en ongegronde theorieën die doemdenkers gebruiken.

Bizarre theorieën

• Eén van de belangrijkste en meest gebruikte argumenten die doemdenkers aanhalen wanneer het gaat over het einde van de wereld is het feit dat op 21 december 2012 de 13de Lange Telling van de Maya’s stopt. De ‘Lange Telling’ van de Mayakalender is een tijdrekeningsstelsel dat dagen, maanden, jaren en twintig perioden telt. Die twintig perioden van 400 jaar zouden volgens berekeningen in december 2012 ten einde lopen. Doemdenkers en dubieuze websites gebruiken het einde van deze kalender en de kennis die de Maya’s hadden over sterrenkunde als belangrijkste argumenten om aan te tonen dat de wereld in december 2012 zal vergaan. Wat echter nooit door doemdenkers en voorspellers van de ‘apocalyps’ wordt verteld, is dat een dag na het einde van deze kalender gewoon een nieuwe cyclus begint. Zo start, volgens antropologen en archeologen, de 14de Lange Telling, op 22 december 2012. En dan nog dit: volgens de Maya’s was de eerste dag van de wereld op 13 augustus 3114 v.C. Moeten wij dan ook allemaal geloven dat de wereld werd ‘geschapen’ op die dag?
  • Een ander argument dat men gebruikt om te voorspellen dat de wereld op 21 december 2012 zal vergaan, is de zogenaamde ‘kosmische uitlijning’. Doemdenkers beweren dat op 21 december 2012 de Aarde, de Zon en de kern van de Melkweg op één lijn zullen staan wat volgens hen kan leiden tot bijzonder zware natuurrampen. Wat vaak vegeten wordt, is dat elk jaar in december de Aarde, de Zon en de kern van de Melkweg op één lijn staan. Tot op heden heeft dit nog nooit voor extra natuurrampen gezorgd.
  • Het einde van de wereld wordt door doemdenkers vaak geassocieerd met het veronderstelde hemelobject ‘Niburu’ of ‘planeet X’. Volgens sommigen is dit een planeet of een uitgedoofde ster die we tot op heden nog niet hebben ontdekt maar die op ramkoers ligt met de Aarde. Oorspronkelijk gingen doemdenkers ervan uit dat dit mysterieuze object in 2003 de wereld al zou vernietigen maar toen dit niet gebeurde, koos men dan maar 21 december 2012. Tot op heden is er door geen enkele astronoom, sterrenwacht of sterrenkundige organisatie enig bewijs gevonden op iets wat op ‘Niburu’ of ‘planeet X’ zou moeten lijken. Indien een grote planeet of een uitgedoofde ster plots het zonnestelsel zou binnendringen, zou dit een enorm gevolg hebben voor de banen van alle planeten met als gevolg dat men dit perfect zou kunnen waarnemen.
  • Wat al iets meer realistischer klinkt, is de theorie van een mogelijke inslag van een meteoriet. Doemdenkers halen maar al te graag het verhaal aan van het uitsterven van de dinosauriërs. Zo gaan veel wetenschappers er momenteel van uit dat een zware inslag van een meteoriet aan de basis ligt van het uitsterven van deze diergroep. Paniekzaaiers en doemdenkers beweren dat dit zich in december 2012 zal herhalen. De Aarde wordt echter dagelijks ‘gebombardeerd’ door stofdeeltjes en brokstukken uit de ruimte. Sommige van deze stofdeeltjes kennen we allemaal als ‘vallende sterren’ die we zien bij meteorenzwermen. Deze zijn afkomstig van stof en gruis dat werd achtergelaten door kometen die het zonnestelsel doorkruisten. Aangezien de meeste van deze stofdeeltjes en brokstukken zeer klein zijn, vormen deze dus absoluut geen probleem voor onze planeet en de mensheid. De laatste jaren werd door verschillende instanties ook heel wat geïnvesteerd om de omgeving rondom de Aarde nauwlettend in de gaten te houden zodat men scheervluchten of botsingen van zogenaamde ‘Near Earth Objects’ kan voorspellen.
  • En als men geen argumenten vindt in het heelal of het zonnestelsel zal men ze wel zoeken bij de Aarde zelf. Zo geloven sommigen dat de rotatierichting van de aardkorst om de kern plotseling 180° zou draaien of dat in een korte periode een omkering zou plaatsvinden van de magnetische polen. Voor de eerste theorie werd tot op heden nog geen enkel bewijs gevonden en voor de tweede theorie gaan wetenschappers ervan uit dat dat de polen van de Aarde zich al vele malen met elkaar van positie hebben gewisseld waardoor dit dus niet merkwaardig is. Het is dan ook zeer onwaarschijnlijk dat een magnetische omkering in december 2012 zal plaatsvinden.

Niet nieuw

Het voorspellen van het einde van de wereld of een zogenaamde ‘doomsday’ is niet nieuw en brengt verrassend veel geld op voor sommigen. Zo zou in 1910 de Aarde vergaan door de staart van de komeet Haley en zouden mensen hierdoor vergiftigd worden. De oorsprong van dit verhaal is voor een groot deel terug te vinden in het boek 'In the Days of the Comet' van H.G. Wells. Kwakzalvers verkochten toen ‘anti-komeetpilletjes’ en monddoekjes zodat men zich kon beschermen tegen ‘kwalijke komeetdampen’. In 1974 was het boek ‘The Jupiter Effect’ van schrijvers John Gribbin en Stephen Plagemann een absolute bestseller. In dit boek werd uitgelegd hoe de wereld op 10 maart 1982 zou vergaan omdat alle planeten in het zonnestelsel zich dan op één lijn zouden bevinden. Het boek ging duizenden malen over de toonbanken en de Aarde bleef mooi verderdraaien. De grootste ‘profiteur’ van het verhaal van de apocalyps is ongetwijfeld Hollywood. Amerikaanse films als Armageddon, The Day After Tomorrow en 2012 brachten wereldwijd honderden miljoenen dollars op en werden gebaseerd op natuurrampen en de klimaatsverandering. In deze populaire rampenfilms slaagt de mens er echter wel telkens in om de apocalyps te overleven, logisch ook want anders zou er niemand naar deze films kijken.

Ophouden met die gekte!

Wat doemdenkers en aanhangers van eschatologische theorieën vaak vergeten, is dat veel mensen over de hele wereld het verhaal van een apocalyptish einde in december 2012 geloven en bang zijn. Zo liet een NASA-wetenschapper weten dat hij vrijwel elke week gecontacteerd wordt door jongeren die zeggen ziek te zijn of overwegen om zelfmoord te plegen met het oog op de komende ‘apocalyps’. Andere mensen hebben laten weten dat ze al hun spaargeld hebben opgedaan aangezien men gelooft dat dit na 2012 toch niets meer zal waard zijn. En als je denkt dat dit al gek is, is er nog het verhaal van de Amerikaan Jeremy Ross die een bunker liet bouwen in Florida om de apocalyps te kunnen overleven. Verschillende overheden hebben intussen al officieel laten weten dat de Aarde NIET zal vergaan op 21 december 2012 en ook niet de dag erna! Zal de Aarde ooit vergaan? Tuurlijk zal onze planeet ooit stoppen met te bestaan maar dit zal pas binnen enkele miljarden jaren gebeuren. Wanneer onze ster, de Zon, over circa vijf miljard jaar zal veranderen in een rode reus zal de diameter van de Zon toenemen waardoor de dichtste planeten worden opgeslokt. De vraag die men zich hierbij moet stellen, is of de mensheid dan wel nog zal bestaan? Uiteindelijk zal onze planeet op 21 december 2012 en de dagen erna gewoon blijven verderdraaien maar toch zal deze dag iets ‘akeligs’ hebben dankzij doemdenkers, kwakzalvers en de media.