Foto: Tony Bela

Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, SpaceX, gaat op 18 november 2023 voor de tweede maal een voleldig geassembleerde Starship raket lanceren. Starship is een gigantische raket waarmee SpaceX in de toekomst mensen naar de maan en zelfs naar de planeet Mars wil brengen. Alvorens mensen in de ruimte te brengen, lanceert SpaceX eerst enkele Starship raketten vanop zijn Starbase testbasis in Texas om de enorme raket uitvoerig te testen en te evalueren. Hoe een dergelijke testvlucht er uitziet, werd prachtig in beeld gebracht dankzij illustraties afkomstig van Tony Bela.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de 19 ton zware Spektr module in de ruimte gebracht met behulp van een krachtige Proton-K raket. Deze wetenschappelijke onderzoeksmodule werd op 1 juni 1995 vastgehecht aan het Russische Mir ruimtestation. Spektr betekent is het Russisch 'spectrum' en deze module werd ontworpen met als hoofddoel onze Aarde en zijn atmosfeer te bestuderen vanuit een lage baan om de Aarde. Spektr had een lengte van 9,1 meter, een diameter van 4,3 meter en aan boord van deze module bevonden zich ook verschillende Amerikaanse wetenschappelijke experimenten. Foto: NASA