maandag, 06 februari 2012 23:06

Twee nieuwe Jupitermaantjes ontdekt

(1 Stem)
Jupiter en zijn grootste manen Jupiter en zijn grootste manen Foto: NASA

Sterrenkundigen hebben met behulp van de 6,5 meter Baade-telescoop op de Las Campanas sterrenwacht in Chili twee nieuwe maantjes ontdekt rondom de reuzenplaneet Jupiter. De twee kleine maantjes werden in september 2011 al ontdekt en zijn ongeveer één kilometer groot.

De twee bewegen zich in wijde, trage banen om Jupiter en hebben een omlooptijd van 580 en 726 dagen. Astronomen vermoeden dat de twee mini-maantjes stukjes van een komeet of asteroïde zijn die ooit werd gevangen door de zwaartekracht van de reuzenplaneet. De twee maantjes, die de namen S/2011 J1 en S/2011 J2 dragen, maken deel uit van de zogenaamde 'retrograde' zwerm van Jupiter. Deze zwerm bestaat uit kleine maantjes die op grote afstand en in verkeerde richting rond Jupiter draaien (tegen de draairichting van de planeet). De banen van de retrograde objecten rondom Jupiter zijn ook sterk geheld en zeer excentrisch. Wetenschappers vermoeden dat er zich nog veel meer van deze objecten in de retrograde zwerm bevinden. Tot op heden staat de teller van het aantal gekende Jupitermanen op 67.

Vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana wordt een Ariane 3 raket gelanceerd met aan boor de twee communicatiesatellieten GStar 1 en Télécom 1B. Deze communicatiesatellieten werd in de ruimte gebracht in opdracht van de Amerikaanse operator GTE en de Franse operator France Télécom. Dit was de derde lancering van een Europese Ariane 3 raket. De Ariane 3 raket werd tussen 1984 en 1989 elf maal gebruikt voor het lanceren van satellieten en was een verbeterde versie van de Ariane 1 raket. Van de elf lanceringen waren er tien succesvol. Foto: CNES