donderdag, 13 februari 2014 11:33

Prachtige opnames van poollicht op Saturnus

In mei 2013 bracht de Cassini ruimtesonde poollicht op Saturnus in beeld In mei 2013 bracht de Cassini ruimtesonde poollicht op Saturnus in beeld Foto: NASA / JPL

Een samenwerking tussen de legendarische Hubble Space Telescope en de Cassini ruimtesonde heeft geleidt tot spectaculaire opnames van poollicht op de planeet Saturnus. Op deze beelden is mooi te zien hoe de magnetische lichtshow aan de polen van deze planeet reageert op zonne-activiteit.

Dankzij deze beelden hebben onderzoekers kunnen achterhalen dat het poollicht op Saturnus zich heel wisselvallig gedraagt. Zo zijn er soms perioden van weinig poollicht terwijl er dan andere perioden zijn met plots veel poollicht. Enkele van deze oplevingen vonden plaats op 5 april en 20 mei 2013 als gevolg van fluctuaties in de zonnewind. Uit deze gegevens en beelden kunnen wetenschappers meer leren over het verband tussen de zonnewind en de magnetische lichtshow die we kennen als poollicht. Zo worden de geladen deeltjes afkomstig van de Zon door het magnetische veld van de planeet Saturnus afgebogen nabij de polen waardoor ze de atmosfeer van Saturnus binnendringen. De prachtige lichtverschijnselen die vervolgens ontstaan worden veroorzaakt door door botsingen van zonnedeeltjes met atomen in de atmosfeer van Saturnus. Voor een groot deel lijkt het poollicht op Saturnus dus sterk op dat van onze planeet maar toch zijn er verschillen. Wetenschappers ontdekten enkele jaren geleden al dat de Saturnusmaan Enceladus eveneens een bijdrage aan het poollicht op Saturnus levert doordat er geladen deeltjes van de maan naar de planeet stromen. Op de nieuwe beelden is nu te zien dat een andere Saturnusmaan, Mimas, ook een link heeft met het poollicht op Saturnus. Ook blijkt de kleur van het poollicht op Saturnus onderaan rood te zijn en boven paarskleurig. Dat is heel anders dan op Aarde waar dergelijke poollichten onderaan groen zijn en bovenaan eerder een rode kleur hebben. Hieronder kan u de recente beelden zien van het poollicht op de planeet Saturnus.

Dit gebeurde vandaag in 1984