vrijdag, 04 januari 2013 10:40

Marsmeteoriet bevat opvallend veel water

Marsmeteoriet NWA 7034 Marsmeteoriet NWA 7034 Foto: NASA

Een internationaal team van wetenschappers is tot de vaststelling gekomen dat de onlangs ontdekte meteoriet NWA 7034 wellicht uit korstgesteente van de planeet Mars bestaat. Het 320 gram zware stuk 'ruimtesteen' werd in 2011 gevonden in Marokko en is waarschijnlijk 2,1 miljard jaar geleden na een inslag losgebroken. Wat deze meteoriet bijzonderder maakt, is dat deze aanzienlijk meer water bevat dan andere ontdekte Marsmeteorieten.

De samenstelling van de Marsmeteoriet NWA 7034 vertoont volgens de wetenschappers geen overeenkomsten met zogenaamde 'SNC-meteorieten'. Van dit type meteorieten, die afkomstig zijn van Mars, zijn op Aarde tot nog toe maar 110 exemplaren gevonden. SNC-meteorieten werden genoemd naar drie Martiaanse meteorieten (Shergotty-, Nakhla- en Chassigny-meteoriet) die uitvoerig onderzocht werden. Ondanks dat deze afkomstig zijn van de planeet Mars wijkt hun samenstelling af van die van de Marskorst waardoor ze wellicht afkomstig zijn van diepere lagen op Mars. Het gesteente NWA 7034 bestaat uit gecementeerde fragmenten basalt (gesteente dat ontstaat uit snel afgekoeld lava) en wordt gedomineerd door veldspaat en pyroxeen. Deze samenstelling komt vaak voor bij bodemmonsters van de Maan maar niet bij Marsmeteorieten. Volgens de onderzoekers suggereert de ongebruikelijke samenstelling dan ook dat deze meteoriet afkomstig is van de Marskorst. Dit is dan ook de eerste maal dat een Marsmeteoriet in verband gebracht wordt met de korst van de planeet Mars.

Eén van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek naar deze meteoriet is ongetwijfeld dat deze bijzonder waterrijk is. Volgens de onderzoekers kan dit betekenen dat er een interactie is geweest tussen het gesteente en oppervlaktewater. Wellicht werd deze interactie mogelijk gemaakt door vulkanisch magma of door vloeistoffen afkomstig van kometen die destijds op Mars insloegen. Daarnaast bevat meteoriet NWA 7034 ook verschillende zuurstofisotopen in verhoudingen die we niet van Marsmeteorieten gewoon zijn. Dit kan erop wijzen dat er zich ooit in de Marskorst reservoirs gevuld met zuurstof bevonden.

De twee Amerikaanse astronauten David R. Scott en James B. Irwin maken aan boord van hun 'Falcon' Maanlander tijdens de Apollo 15 ruimtemissie een zachte landing op het Maanoppervlak in het Hadley–Apennine gebied. Voor de vierde keer in de geschiedenis bevinden zich mensen op het oppervlak van de Maan. Bij deze missie werd voor het eerst een Maanwagen meegenomen. Door dit voertuig kon een groter oppervlak worden verkend dan bij eerdere missies. Foto: NASA