dinsdag, 10 januari 2012 23:30

Fermi-ruimtetelescoop brengt bijna 500 objecten van harde gammastraling in kaart

Fermi ruimtetelescoop Fermi ruimtetelescoop Foto: NASA

De Amerikaanse Fermi-ruimtetelescoop heeft tot op heden al bijna vijfhonderd bronnen van zogenaamde 'harde' gammastraling ontdekt in het heelal. Deze bronnen zenden een straling uit met een energie van meer dan tien miljard elektronvolt.

Voor de lancering van de Fermi-ruimtetelescoop, in juli 2008, waren slechts vier van dergelijke objecten gekend. Dankzij de Fermi-ruimtetelescoop hebben astronomen nu een catalogus kunnen samenstellen van 496 bronnen die allemaal waargenomen werden met de Large Area Telescope aan boord van Fermi. De Large Area Telescope is een deeltjesdetector en werd ontwikkeld door het SLAC National Accelerator Laboratory. Het overgrote deel van de 496 objecten uit de catalogus zijn ver verwijderde sterrenstelsels met in het centrum een groot, zwaar zwart gat. Daarnaast bevinden zich enkele tientallen van deze Fermi-bronnen zich in ons eigen Melkwegstelsel. Ongeveer een derde van de gedetecteerde bronnen van harde gammastraling heeft men nog niet kunnen identificeren aangezien deze niet samenvallen met reeds bekende objecten in het heelal. De catalogus werd voor het eerst gepresenteerd op de 219de bijeenkomst van de American Astronomical Society in Austis, Texas. Danzkij de Fermi-ruimtetelescoop kunnen sterrenkundigen zich ook een beeld vormen van het vroege heelal en kan men de zogenaamde 'donkere materie' beter onderzoeken.

In de Verenigde Staten wordt in de Amerikaanse staat New Jersey Edwin Eugene "Buzz" Aldrin geboren. De jongste van zijn twee oudere zussen sprak het woord 'brother' uit als "buzzer" wat al snel werd ingekort tot "buzz". In 1988 veranderde Aldrin zijn eerste voornaam officieel in die van Buzz. Aldrin vocht als gevechtspiloot in de Koreaanse oorlog en werd in 1963 door de NASA geselecteerd als astronaut. Zijn eerste ruimtevlucht vond plaats in 1966 met de missie Gemini 12 waarbij hij vier dagen lang samen met Jim Lovell in de ruimte verbleef. In 1969 wordt hij de tweede mens op de Maan tijdens de legendarische Apollo 11 ruimtemissie. Na zijn Maanvlucht nam Aldrin ontslag bij de NASA en werd hij benoemd tot commandant van de Test Pilots School op de Amerikaanse Edwards Air Force Base. Foto: NASA