donderdag, 21 juni 2012 16:35

Euclid krijgt groen licht

(1 Stem)
Euclid Euclid Foto: ESA

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft Europa’s nieuwste ruimtetelescoop officieel opgenomen in haar onderzoeksprogramma voor de periode 2015 – 2025. Met dit astronomisch onderzoeksproject hopen wetenschappers meer te leren over de mysterieuze donkere materie en al even mysterieuze donkere energie.

Zo moet deze satelliet de ruimtelijke verdeling van donkere materie in kaart brengen en daarnaast ook de donkere energie onderzoeken. De ruimtetelescoop, die luistert naar de naam ‘Euclid’ en genoemd werd naar de Griekse wiskundige Euclides van Alexandrië, zal uitgerust worden met een 1,2 meter grote telescoop, een normale camera en een deels door NASA ontwikkelde nabij-infraroodcamera. Met deze instrumenten wil men de posities van twee miljard sterrenstelsels, die verspreid zijn over ongeveer een derde van de totale sterrenhemel, meten. Dergelijk onderzoek moet wetenschappers uiteindelijk meer inzicht geven over de evolutie van de grootschalige structuur van het heelal van de afgelopen tien miljard jaar. Ook wil men met Euclid een antwoord vinden op de vraag waarom de uitdijing van het heelal aan het versnellen is. Tot op heden wordt dit verschijnsel toegeschreven aan de onverklaarbare kracht die men ‘donkere energie’ noemt. Aan het Euclid-project gaan bijna duizend wetenschappers uit ongeveer honderd wetenschappelijke instellingen meewerken. Euclid moet in 2020 in de ruimte gebracht worden en zal zijn waarnemingen verrichten vanop een punt dat zich 1,5 miljoen kilometer van de Aarde bevindt (Lagrangepunt L2).

Lancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van de Amerikaanse onbemande ruimtesonde Orbiting Solar Observatory 5 voor studie van de Zon. De satelliet werd net als zijn voorgangers gebouwd door Ball Aerospace en brandde op 2 april 1984 op in de atmosfeer van de Aarde. Alles samen werden tussen 1962 en 1975 8 van deze satellieten in de ruimte gebracht. Foto: NASA