Foto: NASA

Volgens wetenschappers van NASA's Goddard Institute for Space Studies (GISS) in New York was juli 2023 heter dan elke andere maand in het wereldwijde temperatuurrecord. "Sinds dag één heeft de Amerikaanse president Biden de klimaatcrisis behandeld als de existentiële bedreiging van onze tijd", zegt Ali Zaidi, nationaal klimaatadviseur van het Witte Huis." Tegen de achtergrond van recordhoge temperaturen, bosbranden en overstromingen plaatst NASA's analyse de urgentie van president Biden's ongekende leiderschap op het gebied van klimaat in de juiste context.

Van het veiligstellen van de Inflation Reduction Act, de grootste klimaatinvestering in de geschiedenis, tot het inroepen van de Defense Production Act om de binnenlandse productie van schone energie te stimuleren, tot het versterken van de klimaatbestendigheid in gemeenschappen in het hele land, president Biden maakt de meest ambitieuze klimaatagenda in de geschiedenis waar." Over het geheel genomen was juli 2023 0,43 F (0,24 C) warmer dan elke andere juli in NASA's record, en het was 2,1 F (1,18 C) warmer dan de gemiddelde juli tussen 1951 en 1980. De primaire focus van de GISS analyse zijn temperatuurveranderingen op lange termijn over vele decennia en eeuwen, en een vaste basisperiode levert anomalieën op die consistent zijn in de tijd. Temperatuur "normalen" worden gedefinieerd door meerdere decennia of meer - meestal 30 jaar.

"NASA-gegevens bevestigen wat miljarden mensen over de hele wereld letterlijk voelden: de temperaturen in juli 2023 waren de heetste maand ooit. In elke uithoek van het land ervaren Amerikanen nu aan den lijve de gevolgen van de klimaatcrisis, wat de urgentie van de historische klimaatagenda van president Biden onderstreept," zei NASA Administrator Bill Nelson. "De wetenschap is duidelijk. We moeten nu handelen om onze gemeenschappen en onze planeet te beschermen; het is de enige die we hebben."

Delen van Zuid-Amerika, Noord-Afrika, Noord-Amerika en het Antarctisch schiereiland waren bijzonder heet en hadden te maken met temperatuurstijgingen van ongeveer 7,2 F (4 C) boven het gemiddelde. Door de extreme hitte deze zomer werden tientallen miljoenen mensen gewaarschuwd voor hitte en werden honderden hittegerelateerde ziektes en sterfgevallen veroorzaakt. De recordbrekende maand juli zet een langetermijntrend voort van door de mens veroorzaakte opwarming, voornamelijk door de uitstoot van broeikasgassen, die de afgelopen vier decennia duidelijk is geworden. Volgens gegevens van NASA hebben de vijf warmste julimaanden sinds 1880 allemaal plaatsgevonden in de afgelopen vijf jaar.

"Klimaatverandering heeft gevolgen voor mensen en ecosystemen over de hele wereld, en we verwachten dat veel van deze gevolgen zullen toenemen als de opwarming doorzet", zegt Katherine Calvin, hoofdwetenschapper en senior klimaatadviseur op het hoofdkantoor van NASA in Washington. "Ons agentschap observeert de klimaatverandering, de gevolgen en de oorzaken ervan, zoals broeikasgassen, en we zijn vastbesloten om deze informatie te verstrekken om mensen te helpen plannen te maken voor de toekomst."

NASA stelt zijn temperatuurgegevens samen uit gegevens over de temperatuur van de oppervlaktelucht van tienduizenden meetstations en gegevens over de temperatuur van het zeeoppervlak die zijn verkregen met instrumenten op schepen en boeien. Deze ruwe gegevens worden geanalyseerd met methoden die rekening houden met de verschillende afstanden tussen de temperatuurstations over de hele wereld en met stedelijke verwarmingseffecten die de berekeningen kunnen vertekenen. "Deze juli was niet alleen warmer dan welke voorgaande juli dan ook, het was de warmste maand in ons record, dat teruggaat tot 1880," zei GISS-directeur Gavin Schmidt. "De wetenschap is duidelijk dat dit niet normaal is. De alarmerende opwarming van de aarde wordt voornamelijk veroorzaakt door de uitstoot van broeikasgassen door de mens. En die stijging van de gemiddelde temperaturen voedt de gevaarlijke extreme hitte die mensen hier thuis en wereldwijd ervaren."

Hoge zeeoppervlaktetemperaturen droegen bij aan de recordwarmte van juli. NASA's analyse toont bijzonder warme oceaantemperaturen in het oostelijke tropische deel van de Stille Oceaan, bewijs van de El Niño die zich in mei 2023 begon te ontwikkelen. Verschijnselen zoals El Niño of La Niña, die de tropische Stille Oceaan opwarmen of afkoelen, kunnen een kleine bijdrage leveren aan de jaarlijkse variabiliteit van de wereldwijde temperaturen. Maar deze bijdragen worden meestal niet gevoeld wanneer El Niño zich begint te ontwikkelen in de zomer op het noordelijk halfrond. NASA verwacht de grootste gevolgen van El Niño in februari, maart en april 2024.

In Australië wordt de Anglo-Australian Telescope (AAT) voor het eerst naar de sterren gericht. De hoofdspiegel van deze telescoop, die werd gebouwd door Australië en het Verenigde Koninkrijk, heeft een diameter van 3,9 meter. Deze telescoop wordt gebruikt door de Australian Astronomical Observatory en bevindt zich op de terreinen van het Siding Spring Observatory dat gelegen is op een hoogte van 1.100 meter. Vanop deze locatie verricht men met de Anglo-Australian Telescope astronomisch onderzoek zoals spectroscopie in de zuidelijke sterrenhemel. Foto: David Malin