Krijgen we binnenkort een heldere komeet te zien? Hot!

maandag, 16 maart 2020 19:49

Er bestaat een grote kans dat we in de maand mei een heldere komeet gaan te zien krijgen aan de sterrenhemel. Nadat de komeet C/2019 Y4 ATLAS eind december 2019 werd ontdekt heeft deze momenteel een helderheid van magnitude 8,5 waardoor deze al zichtbaar is met een grote telescoop. Voorspellingen voor deze komeet zijn veelbelovend aangezien deze half mei 2020 een helderheid zou kunnen bereiken van magnitude +2 waardoor deze zelfs zichtbaar zou zijn met het blote oog.

ExoMars vertrekt naar de Rode Planeet in 2022

donderdag, 12 maart 2020 13:52

Het Europese ruimtevaartagentschap (ESA) en de Russische ruimtevaartorganisatie hebben besloten om de lancering van de tweede ExoMars-missie ter bestudering van de Rode Planeet uit te stellen tot 2022. Het ESA-Roscosmos projectteam heeft alle noodzakelijke activiteiten geëvalueerd ter goedkeuring van de lancering, om zodoende risico’s en planning te kunnen analyseren.

ESO-telescoop doet waarnemingen van exoplaneet waar het ijzer regent Hot!

woensdag, 11 maart 2020 12:03

Onderzoekers die gebruik maken van ESO’s Very Large Telescope (VLT) hebben een exotische exoplaneet waargenomen waar vermoedelijk regens van ijzer voorkomen. Aan de dagzijde van de ultrahete reuzenplaneet lopen de temperaturen op tot boven de 2400 graden Celsius – hoog genoeg om metalen te doen verdampen. Krachtige winden transporteren de ijzerdamp naar de nachtzijde, waar hij tot ijzerdruppeltjes condenseert.

Westerbork telescoop legt eerste kosmische radioflitsen vast

maandag, 09 maart 2020 22:12

In Westerbork is in 2019 de upgrade van één van de snelste en meeste gevoelige radiotelescopen ter wereld voltooid. Het team van Nederlandse en internationale onderzoekers heeft hiermee ontdekt dat er grote onderlinge verschillen zitten in het gedrag van de zogenaamde snelle radioflitsers. Zulke flitsers, ook wel Fast Radio Bursts (FRBs) genaamd, zenden enorme hoeveelheden energie uit, die het heelal doorkruisen. Maar waar al dat felle radiolicht door wordt uitgezonden, is onbekend. De Westerbork resultaten laten zien dat deze puzzel voorlopig niet is opgelost. Het eerste wetenschappelijke resultaat van deze nieuwe radiohogesnelheidscamera’s verschijnt vandaag in het vakblad Astronomy & Astrophysics.

Nieuw ESO-onderzoek taxeert de gevolgen van satellietconstellaties voor astronomische waarnemingen

donderdag, 05 maart 2020 09:20

Astronomen hebben onlangs hun zorgen uitgesproken over de effecten van grote satellietconstellaties op het wetenschappelijk onderzoek. Om een betere inschatting te kunnen maken van de gevolgen van deze constellaties voor astronomische waarnemingen, heeft ESO opdracht gegeven voor een onderzoek dat zich vooral richt op waarnemingen op visuele en infrarode golflengten met ESO-telescopen, maar ook andere sterrenwachten erbij betrekt.

Straalstroom vanaf zwart gat tot op enorme afstand waargenomen

woensdag, 04 maart 2020 20:05

Astronomen hebben met radiotelescopen de jet (of straalstroom) waargenomen van MAXI J1820+070, een dubbelster die bestaat uit een zwart gat en een gewone ster. Het bijna twee jaar geleden ontdekte en inmiddels veel bestudeerde systeem heeft een nieuwe verrassing in petto: niet eerder konden astronomen de jet (hoogenergetisch materiaal dat met bijna de lichtsnelheid vanaf het zwarte gat wordt weggeschoten) van een dergelijk systeem tot op zo’n grote afstand volgen.

Mission Extension Vehicle koppelt zich succesvol aan communicatiesatelliet Hot!

woensdag, 26 februari 2020 22:01

Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Northrop Grumman heeft op dinsdag 25 februari 2020 geschiedenis geschreven. Zo is dit bedrijf er in geslaagd zijn Mission Extension Vehicle 1 (MEV-1) ruimtevaartuig in de ruimte te koppelen aan een afgedankte communicatiesatelliet die zich in een geostationaire baan om de aarde bevindt op een hoogte van ongeveer 36 000 kilometer. Met de Mission Extension Vehicle 1 (MEV-1) wil Northrop Grumman de levensduur van de communicatiesatelliet verlengen om zo iets te doen aan de problematiek rond de steeds groter wordende berg afval rondom onze planeet.

Help mee de locatie van zwarte gaten te ontdekken in het LOFAR Radio Galaxy Zoo-project

woensdag, 26 februari 2020 21:40

Wetenschappers vragen de hulp van het publiek om de oorsprong te vinden van honderdduizenden sterrenstelsels die zijn ontdekt door de grootste radiotelescoop ooit gebouwd: LOFAR. Waar komen deze mysterieuze objecten die duizenden lichtjaren groot zijn vandaan? Een nieuw ‘citizen science’ project, LOFAR Radio Galaxy Zoo, geeft iedereen met internet de mogelijkheid om mee te doen aan de zoektocht om uit te vinden waar de zwarte gaten in het midden van deze sterrenstelsels zich bevinden.

Dit gebeurde vandaag in 2014