Foto: ESA

Maak kennis met ESASky, een ontdekkingsportaal dat volledige toegang biedt tot de volledige sterrenhemel. Met deze open wetenschappelijke toepassing kunnen computer-, tablet- en mobiele gebruikers kosmische objecten dichtbij en ver weg in het elektromagnetische spectrum visualiseren. De internetapplicatie ESASky is een innovatieve atlas van de sterrenhemel en biedt astronomen, zowel professionals als amateurs, een gemakkelijke manier om toegang te krijgen tot wetenschappelijke gegevens van hoge kwaliteit.

ESASky bevat meer dan een half miljoen afbeeldingen, 300.000 spectra en meer dan een miljard catalogusbronnen. Van gammastralen tot radiogolflengten, de wetenschappelijk gedreven applicatie stelt gebruikers in staat om de kosmos te verkennen met gegevens van een dozijn ruimtemissies uit de astronomische archieven van missies in de ruimtewetenschapsvloot van ESA, evenals van enkele missies van NASA en JAXA. ESASky vereist geen voorkennis van elke specifieke missie. "We willen de toegang tot astronomische gegevens van ESA's geavanceerde ruimtevaartuigen en ruimtetelescopen verbreden en gebruikers de beste, wetenschappelijk geschikte producten van elke missie bieden", zegt Bruno Merín, hoofd van het ESAC Science Data Centre in ESA's European Space Astronomy Centre (ESAC) bij Madrid, Spanje.

Alle hemels in je browser

ESASky heeft een interface voor het verkennen van alle hemels. Gebruikers kunnen eenvoudig overal aan de hemel inzoomen om de ster, het sterrenstelsel of een ander kosmisch object van hun interesse te visualiseren en met slechts een paar klikken de relevante gegevens ophalen die in dat deel van de hemel zijn genomen. Bovendien kunnen ze waarnemingen van dezelfde bron vergelijken die op verschillende golflengten zijn gedaan met verschillende ruimtemissies. Zo kunnen bijvoorbeeld ver-infraroodgegevens van het Herschel Space Observatory worden gecombineerd met waarnemingen van het XMM-Newton röntgenobservatorium.

De tool kan ook worden gebruikt om toekomstige waarnemingen met de NASA/ESA/CSA James Webb Space Telescope voor te bereiden, door het relevante deel van de hemel te vergelijken zoals waargenomen door de NASA/ESA Hubble Space Telescope of door een van de andere missies die in ESASky zijn opgenomen. Er zijn veel mogelijkheden om astronomische gegevens met ESASky te visualiseren en te openen. Interactieve footprints van het gezichtsveld van elk instrument aan de hemel, catalogusbronnen, aanvullende informatie over elke waarneming en banen van objecten in het zonnestelsel kunnen allemaal worden gecombineerd en weergegeven.

Het platform bevordert samenwerking tussen wetenschappers, omdat gebruikers een deel van de hemel kunnen inspecteren, delen met collega's en alle gegevens kunnen downloaden zonder in te loggen of zich te registreren, wat de toegang tot de gegevensarchieven verder vereenvoudigt.

Wat staat erin?

ESASky bevat gegevens van meer dan een miljoen astronomische waarnemingen die sinds 1978 zijn verzameld. De kosmische bronnen variëren van planeten, satellieten en kometen tot sterren, het interstellaire medium dat onze Melkweg omringt en andere sterrenstelsels buiten onze eigen Melkweg. Vanaf maart 2018 bevat het platform gegevens van vroegere en huidige ESA-missies zoals EXOSAT, Gaia, Herschel, Hipparcos, de Hubble ruimtetelescoop, de International Ultraviolet Explorer, INTEGRAL, het Infrared Space Observatory (ISO), Planck en XMM-Newton. Het bevat ook gegevens van NASA's Chandra en de NASA/JAXA Suzaku ruimtetelescopen.

De meest recente versie van ESASky, die vorige maand werd uitgebracht, bevat toegang tot wetenschappelijke publicaties. "Gebruikers kunnen alle astronomische objecten die in wetenschappelijke publicaties voorkomen aan de hemel markeren," legt Deborah Baines, Astronomy Archive Science Lead bij ESAC, uit. "Door op een speciaal pictogram te klikken, is het mogelijk om de lijst met beschikbare publicaties voor elk object te openen en direct terug te linken naar de publicatie in het NASA Astrophysics Data System," voegt ze eraan toe.

"Dit is een handige manier om te zoeken naar, en een visueel verband te leggen tussen, wetenschappelijke publicaties en astronomische bronnen." ESASky is voortdurend in ontwikkeling. In toekomstige versies zullen nieuwe functionaliteiten en datasets worden toegevoegd om de applicatie robuuster en completer te maken. De volgende versies zullen een verbeterde bruikbaarheid voor mobiele telefoons bieden en de mogelijkheid om te zoeken naar veranderingen in de tijd in elk gebied aan de hemel dat meer dan eens is waargenomen.

"We moedigen iedereen aan om ESASky uit te proberen en met de vingertoppen in de kosmos te duiken," besluit Merín.

ESASky website: https://sky.esa.int