Het gebeurde toen in mei

26 mei

1951

Het gebeurde toenIn Los Angeles wordt Sally Kristen Ride geboren. Nadat ze haar master in natuurkunde en een Ph.D behaalde was Sally Ride een van de 8 000 mensen die reageerden op een krantenadvertentie waarin vrijwilligers werden gezocht voor het Amerikaanse bemande uimtevaartprogramma. Nadat ze in 1978 ging werken bij NASA werd ze in 1983 gekozen om deel te nemen aan de STS-7 ruimtevlucht. Hierdoor werd Sally Ride eerste Amerikaanse vrouw in de ruimte. In 1984 nam Sally Ride deel aan een tweede missie (STS-41-G) die acht dagen duurde. In totaal verbleef Ride 14 dagen en 7 uur in de ruimte. Foto: NASA

1969

Het gebeurde toenDe drie Amerikaanse astronauten Thomas P. Stafford, John W. Young en Eugene A. Cernan keren na een geslaagde ruimtemissie met hun Apollo 10 ruimtecapsule terug naar de Aarde. Het doel van deze bemande ruimtemissie was het testen van de modules en het koppelen van de modules in een baan om de Maan. Hierdoor wordt deze missie ook wel de 'generale repetitie' genoemd voor de echte Maanlanding van Apollo 11. Tijdens deze vlucht was er voor het eerst in de geschiedenis ook een live televisie-uitzending in kleur vanuit de ruimte. De Apollo 10 capsule landde in de Stille Oceaan en werd vervolgens opgepikt door de U.S.S. Princeton. Foto: NASA

27 mei

1857

Het gebeurde toenDe Duits-Franse astronoom Hermann Mayer Salomon Goldschmidt ontdekt de planetoïde 44 Nysa. Deze planetoïde draait in 3,77 jaar om de Zon, in een ellipsvormige baan die bijna 4° helt ten opzichte van de ecliptica. Het hemellichaam draait in 6,5 uur om zijn as en wordt door spectraalanalyse ingedeeld bij de E-type planetoïden.

1984

Het gebeurde toenCarolyn en Gene Shoemaker ontdekken vanop het Palomar Observatory de planetoïde 3671 Dionysus. Deze planetoïde is een zogheten 'Near-Earth Object' wat wil zeggen dat deze regelmatig op korte afstand langs de Aarde vliegt. In 1997 ontdekken astronomen dat deze planetoïde een klein maantje heeft die om de 27 uur om Dionysus draait.

28 mei

1837

Het gebeurde toenDe Duitse astronoom Johann Franz Encke ontdekt een scheiding binnen de A-ring van de planeet Saturnus. De scheiding bevindt zich op een afstand van 133 580 kilometer vanaf het binnenste punt van Saturnus en heeft een breedte van 325 kilometer. Binnen deze scheiding bevindt zich de Saturnusmaan Pan die een diameter heeft van ongeveer 20 kilometer. Foto: NASA

1930

Het gebeurde toenIn de Verenigde Staten wordt in Chicago Frank Donald Drake geboren. Na zijn studies astronomie aan de Cornell-universiteit en Harvard-universiteit werkt hij als radioastronoom bij het National Radio Astronomy Observatory (NRAO). In 1961 presenteert hij voor het eerst zijn vergelijking van Drake. Dit is een formule om aan de hand van waarschijnlijkheden een schatting te maken van hoeveel buitenaardse beschavingen er bestaan in het heelal. Hij schreef samen met Carl Sagan ook de Areciboboodschap. Dit is een radioboodschap die de ruimte in werd gestuurd ter gelegenheid van de heropening van het Arecibo-observatorium in 1974.

29 mei

1974

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de 5,7 ton zware Luna 22 ruimtesonde gelanceerd. Op 2 juni 1974 kwam Luna 22 aan in een baan om de Maan waarna het ruimtetuig ondermeer onderzoek verrichtte naar het magnetische veld van de Maan, naar micrometeorieten, naar kosmische straling en naar de samenstelling van Maanrotsen. Luna 22 bleef uiteindelijk vijftien maanden lang foto's naar de Aarde sturen.

30 mei

1903

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronoom Raymond Smith Dugan ontdekt de planetoïde 511 Davida. Dit is een grote C-type planetoïde in het buitenste deel van de planetoïdengordel tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter met een onregelmatige vorm dat een gemiddelde diameter heeft van ongeveer 290 kilometer. Davida is een van de weinige planetoïden waarbij de vorm bepaald is door directe waarnemingen vanaf de Aarde. Uit deze waarnemingen blijkt dat op het oppervlak van de planetoïde een 150 kilometer grote depressie voorkomt. Wellicht is dit een enorme krater vergelijkbaar met de krater op het oppervlak van planetoïde (253) Mathilde.

1966

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt met behulp van een Atlas-Centaur raket de Amerikaanse ruimtesonde Surveyor 1 gelanceerd. Op 2 juni 1966 maakte dit onbemande ruimtetuig een zachte landing op het Maanoppervlak. Dit was de eerste Amerikaanse landing op een ander hemellichaam. Surveyor 1 stuurde foto's van het Maanoppervlak terug naar de Aarde en verzond gegevens betreffende draagkracht en radarreflectie van de Maanbodem. Foto: NASA

1975

Het gebeurde toenBelgië, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Zweden, Spanje en Zwitserland ondertekenen in Parijs een conventie waardoor de Europese ruimtevaartorganisatie ESA wordt opgericht. Ierland ondertekend enkele maanden later eveneens deze conventie. Op 30 oktober 1980 gaat de ESA Conventie van kracht.

31 mei