Het gebeurde toen in december

24 december

1966

Het gebeurde toenDe Russische Maanlander Luna 13 maakt een zachte landing op het oppervlak van de Maan in de Oceanus Procellarum tussen de kraters Krafft en Seleucus. Op 25 en 26 december 1966 stuurde Luna 13 tal van panoramafoto's van het Maanlandschap bij verschillende zonnestanden terug naar de Aarde. Met de wetenschappelijke instrumenten aan boord van Luna 13 kon men ondermeer de weerkaatsing van kosmische straling door het Maanoppervlak bepalen. Luna 13 was na Luna 9 en Surveyor 1 het derde ruimtevaartuig dat met succesvol een zachte landing uitvoerde op het oppervlak van de Maan. Foto: Roscosmos

1979

Het gebeurde toenLancering vanuit Frans-Guyana in Zuid-Amerika van de eerste Europese Ariane raket. Deze eerste Ariane raket zet succesvol de CAT-1 satelliet uit in de ruimte. De Ariane 1 drietraps raket heeft een lengte van 47,4 meter, heft drie trappen en werd ontworpen om meerdere satellieten tegelijk in de ruimte te brengen. In totaal vonden er elf lanceringen plaats van de Ariane 1 waarvan twee mislukten. Voor Europa is de komst van de Ariane 1 van groot belang aangezien het nu ook eindelijk op eigen kracht satellieten in de ruimte kan brengen. Foto: ESA

25 december

1642

Het gebeurde toenIn het Britse Woolsthorpe-by-Colsterworth wordt Isaac Newton geboren. Deze natuurkundige, wiskundige en sterrenkundige werd vooral bekend omwille van zijn hoofdwerk Philosophiae Naturalis Principia Mathematica uit 1687 waarin hij ondermeer de zwaartekracht en de drie wetten van Newton beschrijft. Hierdoor wordt Newton aanzien als de grondlegger van de klassieke mechanica. Daarnaast vond hij ook de Newtontelescoop uit en ontdekte hij op wiskundig vlak ondermeer de differentiaalrekening. Foto: Godfrey Kneller

2003

Het gebeurde toenNa het loskoppelen van het Britse ruimtetuig Beagle 2 van de Europese ruimtesonde Mars Express verliest men alle contact met de Beagle 2. Deze kleine lander had een ronde vorm met een diameter van één meter en werd gebouwd door EADS Astrium in opdracht van een groep Britse geleerden. Ondanks het feit dat Beagle 2 zich probleemloos had losgemaakt van Mars Express op 19 december 2003 kwam er helaas geen bericht van een geslaagde landing. De Europese ruimtevaartorganisatie ESA maakte na een onderzoek bekend dat Beagle 2 wellicht neergestort is op het Marsoppervlak door het falen van de parachute of de luchtkussens of dat het tuig de Marsatmosfeer niet is binnengedrongen zoals gepland waardoor Beagle 2 in een baan om de Zon is terecht gekomen.

26 december

1974

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het Russische Saljoet 4 ruimtestation succesvol in een lage baan om de Aarde gebracht. Saljoet 4 had een lengte van 15,8 meter. Binnenin dit ruimtestation bevond zich 90 kubieke meter leefruimte. Dit 20 ton zware ruimtestation kreeg driemaal het bezoek van een bemand Sojoez ruimtetuig waarvan de kosmonauten er tweemaal in slaagden om te koppelen met Saljoet 4. De langste bemande missie aan boord van Saljoet 4 duurde 62 dagen. Foto: NASA

1974

Het gebeurde toenDe Sovjet-Unie brengen de 700ste militaire satelliet in de ruimte. Eenmaal een Russische militaire satelliet zich in de ruimte bevindt, krijgt deze de naam 'Kosmos' gevolgd door een volgnummer. Deze Kosmos 700 satelliet is van het type 'Parus' en wordt gebruikt voor navigatiedoeleinden. Alles samen werden er tussen 1974 en 2010 94 Parus-satellieten succesvol in een baan om de Aarde gebracht op een hoogte van ongeveer duizend kilometer boven het aardoppervlak.

27 december

1968

Het gebeurde toenDe Amerikaanse ruimtecapsule Apollo 8, met aan boord de drie astronauten astronauten Frank F. Borman, James A. Lovell en William A. Anders, keert na historische een ruimtevlucht rond de Maan terug naar de Aarde. Nadat de drie astronauten op 21 december werden gelanceerd, kwamen zij op 24 december aan in een baan om de Maan. Na ruim twintig uur in een baan om de Maan te hebben verbleven, werd de terugreis naar aarde aangevangen. Dit was de eerste maal in de geschiedenis dat astronauten een bezoek brachten aan de Maan. Foto: NASA

2006

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan wordt met behulp van een Sojoez raket de Franse COnvection ROtation and planetary Transits (COROT) ruimtetelescoop in de ruimte gebracht voor onderzoek naar exoplaneten en astroseismologie. De COROT ruimtetelescoop is een project dat wordt geleid door het Franse ruimtevaartagentschap CNES in samenwerking met Franse laboratoria (CNRS) en verschillende internationale partners zoals Frankrijk, België, Duitsland, Oostenrijk, Spanje en Brazilië. Deze 630 kilogram zware ruimtetelescoop bleef tot eind juli 2013 operationeel en ontdekte een dertigtal planeten rondom andere sterren. Foto: CNES

28 december

1969

Het gebeurde toenDe Zuid-Afrikaanse amateur-astronoom John Caister Bennett ontdekt komeet C/1969 Y1, beter gekend als komeet Bennett die in 1970 goed aan de sterrenhemel te zien is. Op het moment van de ontdekking bevond de komeet zich op een afstand van 300 miljoen kilometer van de Zon. Nadat deze komeet begin 1970 zichtbaar aan de zuidelijke sterrenhemel kan men dit prachtig object vanaf eind maart 1970 ook zien aan de noordelijke sterrenhemel als een helder object.

2004

Het gebeurde toenDe Amerikaanse wetenschapper Michael E. Brown ontdekt samen met zijn team vanop het Palomar Observatory de Verenigde Staten de dwergplaneet Haumea dat werd genoemd naar de Hawaïaanse vruchtbaarheidsgodin. Deze dwergplaneet bevindt zich in de Kuipergordel en heeft een diameter van ongeveer 1 600 kilometer. Haumea heeft ook twee manen en heeft een langgerekte vorm. Foto: CalTech / Mike Brown

29 december

1977

Het gebeurde toenOp Antarctica wordt in het Allan Hills gebied een 482 gram zware Marsmeteoriet gevonden. Dit is de eerste Marsmeteoriet die op Antarctica werd ontdekt. Deze meteoriet krijgt de naam 'ALHA 77005' en kwam ongeveer 190 000 jaar geleden neer op Aarde. De leeftijd van deze Marsmeteoriet, die bij zijn vondst negen centimeter groot is, wordt geschat op 3,4 miljoen jaar.

2003

Het gebeurde toenChina brengt vanop het Xichang Satellite Launch Center de Tan Ce 1 satelliet in de ruimte, de eerste van twee Double Star-satellieten. Double Star is een Chinees-Europees ruimtevaartprogramma waarbij twee satellieten in een baan rond de Aarde gebracht werden om de magnetosfeer te onderzoeken, de invloedssfeer van het aardmagnetisch veld. De tweede satelliet, Tan Ce 2, werd op 25 juli 2004 in de ruimte gebracht. Specifiek werd het effect van de Zon op het milieu van de Aarde onderzocht, en dan vooral de 'staart' (magnetotail) van de magnetosfeer, waar stormen van hoge-energiedeeltjes ontstaan.

30 december