Het gebeurde toen in maart

25 maart

1655

Het gebeurde toenDe Nederlandse astronoom Christiaan Huygens ontdekt de Saturnusmaan Titan met behulp van een telescoop die zijn broer Constantijn had gebouwd. Met een diameter van 5 151 kilometer is deze maan groter dan de planeet Mercurius. Titan is de enige maan in het zonnestelsel met een dichte atmosfeer en tot 1980 werd, vanwege deze dichte atmosfeer die een deel van de maan zelf leek, aangenomen dat Titan de grootste maan in ons zonnestelsel was. Van alle manen in ons zonnestelsel is Titan wellicht de meest interessante voor wetenschappers aangezien men al vele jaren vermoed dat er zeeën en rivieren voorkomen op deze maan en dat de atmosfeer van Titan veel gelijkenissen vertoont met de atmosfeer van de aarde tijdens het ontstaan van het leven. Foto: NASA

1961

Het gebeurde toenLancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis van de Amerikaanse ruimtesonde Explorer 10 voor onderzoek van het magnetisch veld van de Aarde en de relatie tussen de Zon, de Maan en de Aarde. Dit was de eerste satelliet dat een 'schokgolf' opving als gevolg van een uitbarsting op de Zon. Door de beperkte levensduur van de batterijen stuurde de satelliet maar gedurende 52 uur wetenschappelijke data terug naar de Aarde. Foto: NASA

26 maart

1944

Het gebeurde toenStichtingsvergadering in Gent van de Vereniging voor Sterrenkunde (VVS) dat in Vlaanderen geïnteresseerden in sterrenkunde, meteorologie en geofysica groepeert. Vandaag de dag groeide de VVS uit tot de grootste sterrenkundige vereniging in Vlaanderen met ongeveer 2 000 leden en brengt deze maandelijks het magazine Heelal uit.

1958

Het gebeurde toenLancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van de Amerikaanse ruimtesonde Explorer 3 voor onderzoek naar kosmische straling en micrometeorieten. De satelliet werd in een elliptische baan om de Aarde gebracht en had ongeveer hetzelfde ontwerp als de succesvolle Explorer 1 satelliet. oto: NASA

27 maart

1968

Het gebeurde toenDe Russische kosmonaut en 's werelds eerste ruimtevaarder Joeri Gagarin komt op 34-jarige leeftijd om het leven bij een ongeluk met een MiG-15 straaljager. De exacte oorzaak van het ongeluk is nooit bekend geworden. Gagarin liet vrouw en twee kinderen achter. De as van Gagarin werd bijgezet in de muur van het Kremlin. Elk jaar op 12 april, de Dag der Kosmonauten, wordt er een krans gelegd. Op 12 april 1961 werd Gagarin de eerste mens in de ruimte aan boord van de Vostok 1 ruimtecapsule.

1969

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis wordt de Amerikaanse onbemande Mariner 7 Marsverkenner in de ruimte gebracht door middel van een Atlas-Centaur draagraket. Op 2 augustus 1969 nam Mariner 7 de eerste foto's van Mars waarna het ruimtetuig op 5 augustus in een baan om de planeet terecht kwam. Mariner 7 zond 126 opnames naar de Aarde en verrichtte onder andere temperatuur-, luchtdruk- en helderheidsmetingen. In totaal brachten de Mariner 6 en 7 ruimtetuigen 20% van Mars in kaart. Foto: NASA

28 maart

1802

Het gebeurde toenDe Duitse astronoom Heinrich Wilhelm Matthias Olbers ontdekt de planetoïde 2 Pallas. Dit was de tweede planetoïde die ooit werd ontdekt. De planetoïde 2 Pallas beweegt zich in een baan om de Zon op een afstand van ongeveer 416 miljoen kilometer en is ongeveer 550 kilometer groot. Deze ruimterots werd genoemd naar Pallas uit de Griekse mythologie, de dochter van Zeus en beschermgodin van de stad Athene. Foto: NASA

29 maart

1807

Het gebeurde toenDe Duitse astronoom Heinrich Wilhelm Matthias Olbers ontdekt de planetoïde 4 Vesta. Dit is de op twee na grootste planetoïde in de hoofdring tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter en is tussen de 468 en 530 kilometer in diameter. Haar grootte en haar ongewoon heldere oppervlak maken van Vesta ook de helderste planetoïde. De vorm van Vesta is ongeveer bolvorming en het oppervlak en het oppervlak wordt gekenmerkt door een enorme krater met een diameter van 460 kilometer op de zuidpool. Foto: NASA

1974

Het gebeurde toenDe Amerikaanse ruimtesonde Mariner 10 vliegt op een afstand van 703 kilometer langs het oppervlak van de kleine planeet Mercurius. Tot 3 april 1974 werden foto's genomen van de planeet Mercurius door Mariner 10 en het ruimtetuig merkte een zwak magnetisch veld op bij de planeet. De instrumenten aan boord van Mariner 10 merkten ook zeer grote termepartuursverschillen in dag en nacht op bij deze planeet: tussen -183 en 187° C. In totaal nam de sonde tijdens deze eerste passage 2300 foto's.Dit onbemande ruimtetuig werd op 3 november 1973 in de ruimte gebracht en werd het eerste ruimtevaartuig dat twee planeten bezocht tijdens één ruimtemissie. Foto: NASA

30 maart

1961

Het gebeurde toenDe Britse astronoom, wiens ouders uit België kwamen, Philibert Jacques Melotte komt te overlijden. Hij ontdekte in 1908 een maan rond de gasplaneet Jupiter die in 1975 de naam 'Pasiphae' kreeg. Philibert Jacques Melotte ontdekte in 1909 ook de kleine planetoïde 676 Melitta en stelde in 1915 een cataloog samen met daarin 245 deep-sky objecten. In 1909 ontving Melotte de Jackson-Gwilt Medal uit handen van de Royal Astronomical Society.

31 maart