NGC 7789

NGC 7789 NGC 7789 Foto: Steve Cannistra

NGC 7789 is open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia van magnitude 6.7. Deze open sterrenhoop is makkelijk in een binoculair te zien als een wazig vlekje. Door de telescoop is het een zwerm van vele, even heldere, sterren. Alle leden van NGC 7789 schijnen met een helderheid van ongeveer magnitude 11 en deze open sterrenhoop is, vanop Aarde gezien, zo'n 16' groot. Voor sommigen is het onbegrijpelijk hoe de Franse kometenjager Charles Messier dit object over het hoofd heeft kunnen zien toen hij zijn bekende cataloog met 'komeetachtige' objecten samenstelde. Het object ligt ongeveer 7 600 lichtjaar van de Aarde verwijderd en werd in 1783 ontdekt door de Duits-Britse astronoom Caroline Herschel, zus van de bekende astronoom William Herschel. Hierdoor kreeg deze open cluster ook de bijnaam 'Caroline's Rose'.

Sterrenbeeld: Cassiopeia

• DEC: 56° 42'

Cassiopeina

De Amerikaanse astronoom Clyde Tombaugh maakt een foto waarop hij op 18 februari 1930 de dwergplaneet Pluto ontdekt. Hij ontdekt Pluto tijdens het vergelijken van fotografische platen met behulp van een blinkcomparator op het Lowell Observatory in Arizona. Clyde Tombaugh was oorspronkelijk op zoek naar de onbekende Planeet X, die zich in een baan buiten die van de planeet Neptunus bevindt. Het bestaan van deze Planeet X werd voorspeld door Percival Lowell.

M76 is een planetaire nevel in het sterrenbeeld Perseus. Dit object is ook bekend onder de naam 'Kleine Halternevel' ('Little Dumbbell Nebulae' in het Engels) of 'Kleine Zandlopernevel' omdat dit…