NGC 7026

NGC 7026 NGC 7026 Foto: Jon Christensen

NGC 7026 is een planetaire nevel die we kunnen terugvinden in het sterrenbeeld Zwaan (Cygnus). Deze planetaire nevel heeft een opvallend uiterlijk aangezien één van de twee kanten helderder is dan de andere. Wanneer we NGC 7026 waarnemen met kleine telescopen zullen we dit deep-sky object zien als een zwak niet-stellair vlekje. Het object is 10 x 25 boogseconden groot en heeft een helderheid van magnitude 10,9. De omvang van deze planetaire nevel wordt geschat op 0,3 x 0,7 lichtjaar. De centrale ster is van magnitude 14.2 en is 2 100 maal helderder dan de Zon. Deze nevel zet nog steeds met een snelheid van 40 tot 50 kilometer per seconden uit. De afstand tot NGC 7026 bedraagt ongeveer 6 000 lichtjaar. Dit hemelobject, dat zich in het zogeheten 'hart van de Melkweg' bevindt, werd op 6 juli 1873 ontdekt door de Amerikaanse astronoom Sherburne Wesley Burnham. Waarnemers kunnen NGC 7026 vijf graden ten noordoosten van de ster Deneb terugvinden.

Sterrenbeeld: Zwaan (Cygnus)
Magnitude: 10,9

Cygnus

NGC 7026In 2012 maakte de Hubble Space Telescope deze opname van NGC 7026 - Foto: NASA / ESA

Dit gebeurde vandaag in 1941

In Cambridge overlijdt de Amerikaanse astronome Annie Jump Cannon. Zij werd begin van de 20ste eeuw vooral bekend door haar werk aan de catalogisering van sterren aan de hand van hun spectra. Uit haar jarenlange arbeid kwam de Henry Draper Catalog voort waarin ongeveer 225 000 sterren gecategoriseerd werden naar hun spectraalklasse.

M71 is een nabijgelegen sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagitta (Pijl) waarvan de classificatie ervan jarenlang in vraagteken werd gesteld. Het object lijkt te schaars om een bolvormige sterrenhoop te zijn…