Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 82 Messier 82 Foto: Siggi Kohlert

M82, ook gekend als het 'Sigaarstelsel', is samen met M81 wellicht het bekendste paar sterrenstelsels aan de nachtelijke hemel. Beide objecten zijn in eenzelfde beeldveld zichtbaar bij lage vergrotingen. Zowel M81 alsook M82 zijn spiraalstelsels. Het eerste sterrenstelsel bekijken we vanuit bovenaanzicht en het andere vanuit zijaanzicht. Enkele tientallen miljoenen jaren gelden kwam de grotere (en tien maal massievere) M81 dichtbij zijn kleinere buur welke een massale starburst veroorzaakte in M82. Beide sterrenstelsels zijn verbonden met een waterstofbrug, waarschijnlijk ook een gevolg van de dichte nadering. De kernen van de twee stelsels liggen momenteel slechts 150 000 lichtjaar van elkaar af. De massa van het M82 wordt geschat op ongeveer 70 miljard zonnemassa's. In 1961 werd M82 herontdekt, deze keer als radiobron (3C231).

Sterrenbeeld: Ursa Major

Ursa Major

M82 werd op 31 december 1774 ontdekt door Johann Elert Bode die het object beschreef als een zeer zwak, langgerekt object. Charles Messier en Pierre Méchain observeerden het sterrenstelsel voor het eerst in het jaar 1781. Lord Rosse was de eerste astronoom die notie maakte van de verschillende stofbanden die M82 doorkruisen. Hij maakte hiervoor gebruik van zijn 180 cm telescoop.

Kleine telescopen tonen weinig detail, enkel de 'sigaarvorm' is duidelijk waarneembaar. Reeds met een 10 cm telescoop is het mogelijk om onder goede omstandigheden een stofband waar te nemen. Toch zijn M82 en M81 geliefkoosde deep-sky objecten bij amateur-astronomen en astrofotografen.

Meer in deze categorie: « Messier 81 (Bodestelsel) Messier 83 »

Overlijden van de Amerikaanse astronoom Clyde William Tombaugh die tientallen planetoïden ontdekte en in 1930 ook de dwergplaneet Pluto ontdekte. Tussen 1930 en 2006 werd Pluto beschouwd als de negende planeet van het zonnestelsel. Tijdens zijn werk fotografeerde hij 65% van de hemel en bracht hij duizenden uren door met onderzoek van de miljoenen afbeeldingen van sterren. Tombaugh was wellicht ook de meest vooraanstaande astronoom die ooit zelf melding maakte van ufo's. Zo zag hij op 20 augustus 1949 verscheidene ufo's in de buurt van Las Cruces in New Mexico. Hij beschreef hen als zes tot acht rechthoekige lichten.

NGC 7129 is een reflectienevel in het sterrenbeeld Cepheus. Het is een relatief zwakke nevel met een groepje jonge sterren in. Men vermoed dat de sterren in de nevel niet…