Spacepage

Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 67 Messier 67 Foto: Siggi Kohlert

M67, ook gekend als NGC 2682, is een minder bekende (de meeste waarnemers bekijken namelijk M44) open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cancer (Kreeft). Nochtans moet deze sterrenhoop weinig onderdoen voor M44. Deze sterrenhoop bevindt zich op een afstand van 2 500 lichtjaar van de Aarde een heeft een werkelijke diameter van ongeveer 25 lichtjaar. M67 is met zijn vier miljard jaar eveneens één van de oudste open sterrenhopen uit ons Melkwegstelsel. De sterrenhoop telt ruim 500 sterren tot magnitude 16 en in deze cluster bevinden zich 200 zogeheten 'witte dwergen'.

Sterrenbeeld: Cancer

Cancer

M67 werd in het jaar 1779 ontdekt door de astronoom Johann Gottfried Koehler. Later werd het opgenomen in de bekende cataloog van de Franse kometenjager Charles Messier.

M67 is eenvoudig terug te vinden op 2° ten westen van de ster Alpha Cancriis. In een binoculair ziet men een zwak wazig vlekje dat bij goede seeing reeds opgelost kan worden in enkele afzonderlijke sterren. Onder uitstekende omstandigheden is het zelfs mogelijk om de cluster met het blote oog waar te nemen. Kleine telescopen (8 cm of meer) lossen de cluster reeds volledig in afzonderlijke sterren op.

De Japans-Amerikaanse röntgensatelliet ASTRO-D, ook gekend als 'Advanced Satellite for Cosmology and Astrophysics', wordt vanop het Kagoshima Space Center in Japan in de ruimte gebracht. Met deze ruimtetelescoop werd tot 14 juli 2000 aan röntgenastronomie gedaan dankzij vier röntgentelescopen. Zo werden er meer dan 3 000 observaties uitgevoerd en werden er meer dan 1 000 wetenschappelijke publicaties geschreven op basis van data afkomstig van de ASTRO-D satelliet. Op 2 maart 2001 brandde deze ruimtetelecoop op in de atmosfeer van de Aarde. Foto: JAXA