Spacepage

Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 39 Messier 39 Foto: Siggi Kohlert

M39, ook gekend als NGC 7092, is een heldere maar schaarse open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Deze cluster telt slechts een 30-tal sterren en staat op een afstand van 825 lichtjaar van de Aarde. De werkelijke diameter van dit object is 7 lichtjaar, wat op Aarde overeenkomt met 32' (even groot als die van de Maan). Astronomen schatten de leeftijd van M39 op ongeveer 260 miljoen jaar. De totale lichtkracht van M39 is gelijk aan die van 830 keer die van de Zon

Sterrenbeeld: Cygnus

• DEC: 48° 26'

Cygnus

De sterrenhoop werd waarschijnlijk in het jaar 325 voor Christus ontdekt door Aristoteles. In 1750 herontdekte Le Gentil het object. De Franse kometenjager Charles Messier observeerde M39 op 24 oktober 1764 en voegde het object toe aan zijn bekende catalogus.

M39 kan men eenvoudig terugvinden 8° ten noordoosten van de ster Deneb. Onder goede omstandigheden is de sterrenhoop al zichtbaar met het blote oog. De sterrenhoop is een mooi object in binoculairen met een dozijn sterren die goed zichtbaar zijn. Met een telescoop gebruikt men best een zo laag mogelijke vergroting om het object in al zijn pracht waar te nemen. De schoonheid van deze cluster ligt in de uniformiteit van kleur en distributie van de heldere sterren.

Lancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis van de eerste module (Zarya) voor het internationale ruimtestation ISS. Deze 19,3 ton zware module heeft een lengte van 12,5 meter en werd met Amerikaans geld gebouwd door het Russische Khrunichev State Research and Production Space Center. Zarya beschikt over drie toegangsluiken en twee zonnepanelen die drie kilowatt aan energie leveren. Foto: NASA