Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 75 Messier 75

M75, ook gekend als NGC 6864, is een bolvormige sterrenhoop dat zich aan de rand van het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) bevindt. Met zijn afstand van 67 500 lichtjaar is deze bolhoop één van de verst verwijderde in onze Melkweg. Hiermee is M75 ook het verst verwijderde Messierobject in onze Melkweg. De werkelijke diameter van de cluster is 130 lichtjaar, wat overeenkomt met 6.6' op Aarde. M75 is ook één van de meest compacte bolhopen. Dit object schijnt tot ons met een lichtkracht van 180 000 maal die van de Zon.

Sterrenbeeld: Sagittarius

Sagittarius

De bolhoop werd in het jaar 1780 ontdekt door Pierre Méchain. Zijn goede vriend Charles Messier observeerde M75 op 5 oktober en 18 oktober van datzelfde jaar. William Herschel was de eerste die er in slaagde om de cluster tot in de kern op te lossen in afzonderlijke sterren.

M75 is moeilijk te vinden aangezien de bolhoop zich in een regio bevindt met weinig heldere sterren. Een kleine telescoop toont een heldere kern met een wazige halo. Met een middelmatige telescoop (+10 cm) kan men reeds de eerste randsterren oplossen en met grote telescopen (25 cm) kan men de cluster volledig oplossen.

De Duitse sterrenkundige Albert Marth ontdekt vanuit het South Villa Observatory in Londen de planetoïde 29 Amphitrite. Deze planetoïde heeft een gemiddelde diameter van 212 kilometer en heeft een oppervlak met een hoog albedo waardoor deze een helder oppervlak heeft. Uit sterbedekkingen is gebleken dat de planetoïde Amphitrite mogelijk een natuurlijke satelliet heeft. De naam van deze planetoïde verwijst naar de naar godin Amphitrite die in de Griekse mythologie de vrouw van Poseidon was, de god van de zee.

Het prachtige balkspiraalstelsel NGC 1300 bevindt zich op een afstand van 61 miljoen lichtjaar van de Aarde en kan worden teruggevonden in het sterrenbeeld Eridanus. De magnitude van dit stelsel…