Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 6 Messier 6 Foto: Dean Jacobsen

M6 is een grote en heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Scorpius (Schorpioen) op een afstand van 1 588 lichtjaar tot de Aarde. De schijnbare diameter van 25' komt overeen met twaalf lichtjaar in werkelijkheid. De leeftijd van de tachtig sterren die M6 vormen, wordt geschat op 100 miljoen jaar. De helderste ster in deze sterrenhoop is BM Scorpii of HD 160371. Dit is een variabele ster van het type SRd. M6 ligt nabij bij de grens met het sterrenbeeld Sagittarius en is het Messierobject dat (schijnbaar) het dichtste bij de kern van de Melkweg staat.

Sterrenbeeld: Scorpius

Scorpius

M6 werd voor 1654 ontdekt door de sterrenkundige Hodierna. De Franse kometenjager Charles Messier nam het object op 24 maart 1764 op in zijn lijst van komeetachtige objecten.

Met het blote oog is M6 zichtbaar als een nevelachtig vlekje. Men observeert het object best met een binoculair of door een telescoop bij lage vergroting. Deze open sterrenhoop vormt een mooi paar met de nabije cluster M7. De helderste sterren van M6 vormen een opvallende en makkelijk herkenbaar figuur, een vlinder met open vleugels. Hieraan dankt het object ook zijn naam: "The butterfly cluster" of de "vlindercluster". Men wacht best een donkere, maanloze nacht af om het object te observeren. Liefst op een plaats met een goed zicht op de zuidelijke horizon.

Dit gebeurde vandaag in 1938