Spacepage

Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 7 Messier 7 Foto: Sergio Eguivar

M7, ook gekend als NGC 6475, is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Scorpius (Schorpioen). Dit object wordt ook wel de 'Ptolemaeus cluster' genoemd. De sterrenhoop is enorm groot. Zo heeft M7 een schijnbare diameter van ongeveer 1,3°. Op een afstand van 800 lichtjaar komt dit overeen met 18 à 20 lichtjaar. De leeftijd van M7 wordt geschat op 220 miljoen jaar.

Sterrenbeeld: Scorpius

Scorpius

De sterrenhoop werd waarschijnlijk in 130 voor Christus ontdekt door Ptolemaeus, mogelijk samen met M6. M7 werd voor 1654 herontdekt door de astronoom Hodierna. De Franse kometenjager Charles Messier voegde het object toe aan zijn catalogus van komeetachtige objecten op 23 maart 1764.

Onder goede omstandigheden is de sterrenhoop eenvoudig terug te vinden met het blote oog als een nevelachtig vlekje. Men observeert M7 het best met een binoculair of door een telescoop bij lage vergroting. De sterrenhoop ziet er dan uit als een 'fonkelend juweel' met de diffuse gloed van de melkweg op de achtergrond. M7 vormt een mooi paar samen met M6, een nabije open sterrenhoop. Men wacht best een donkere, maanloze nacht af om het object te observeren, liefst op een plaats met een goed zicht op de zuidelijke horizon.

De eerste prachtige foto's worden vrijgegeven in het kader van het Hubble Heritage Project. Via dit project worden regelmatig foto's van deep-sky objecten en planeten vrijgegeven die werden gemaakt met de Hubble Space Telescope. Foto: NASA