Spacepage

Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 7 Messier 7 Foto: Sergio Eguivar

M7, ook gekend als NGC 6475, is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Scorpius (Schorpioen). Dit object wordt ook wel de 'Ptolemaeus cluster' genoemd. De sterrenhoop is enorm groot. Zo heeft M7 een schijnbare diameter van ongeveer 1,3°. Op een afstand van 800 lichtjaar komt dit overeen met 18 à 20 lichtjaar. De leeftijd van M7 wordt geschat op 220 miljoen jaar.

Sterrenbeeld: Scorpius

Scorpius

De sterrenhoop werd waarschijnlijk in 130 voor Christus ontdekt door Ptolemaeus, mogelijk samen met M6. M7 werd voor 1654 herontdekt door de astronoom Hodierna. De Franse kometenjager Charles Messier voegde het object toe aan zijn catalogus van komeetachtige objecten op 23 maart 1764.

Onder goede omstandigheden is de sterrenhoop eenvoudig terug te vinden met het blote oog als een nevelachtig vlekje. Men observeert M7 het best met een binoculair of door een telescoop bij lage vergroting. De sterrenhoop ziet er dan uit als een 'fonkelend juweel' met de diffuse gloed van de melkweg op de achtergrond. M7 vormt een mooi paar samen met M6, een nabije open sterrenhoop. Men wacht best een donkere, maanloze nacht af om het object te observeren, liefst op een plaats met een goed zicht op de zuidelijke horizon.

In het Deense Scania wordt Tycho Brahe geboren. Tycho Brahe ontdekte in 1572 een nieuwe heldere ster in het sterrenbeeld Cassiopeia. Hij beschreef deze vreemde gebeurtenis in zijn boek De Stella Nova waardoor hij door deze ontdekking beroemd werd in heel Europa. In 1577 observeerde Tycho Brahe een komeet en aan de hand van parallaxmetingen kwam hij erachter dat het verschijnsel verder weg was dan de Maan. Dit was toen in tegenspraak met de heersende opvatting die ooit geformuleerd werd door Aristoteles.

M50 is een open sterrenhoop in het wintersterrenbeeld Monoceros (Eenhoorn). De cluster staat op een afstand van ongeveer 3 200 lichtjaar en heeft een werkelijke diameter van 20 lichtjaar. De…