Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 11 Messier 11 Foto: Dean Jacobsen

M11 is een van de rijkste en compactste open sterrenhopen die de Melkweg rijk is. In het totaal zou deze cluster, die zich in het sterrenbeeld Scutum (Schild) bevindt, meer dan 3 000 sterren tellen waarvan een gemiddelde een leeftijd heeft van 250 miljoen jaar. Deze sterrenhoop wordt ook de 'Wilde eendcluster' genoemd.

Sterrenbeeld: Scutum

Scutum

De open sterrenhoop M11 werd in 1681 ontdekt door de waarnemer Gottfried Kirch. William Derham was de eerste die er in slaagde om de cluster in afzonderlijke sterren op te lossen, in het jaar 1733. De Franse kometenjager Charles Messier voegde het object op 13 mei 1764 toen aan zijn catalogus van komeetachtige objecten.

Op donkere plaatsen is M11 eenvoudig zichtbaar met het blote oog als een donzige bal van licht. In een binoculair toont de cluster zich als een rijke en compacte open sterrenhoop. De tientallen sterren, ongeveer allemaal even helder, steken fel af tegen de zwakke gloed van de Melkweg die zich op de achtergrond bevindt. Met een telescoop gebruikt men best een zo laag mogelijke vergroting zodat de cluster mooi volledig in beeld past.

Overlijden van de Britse astronoom en wiskundige John Couch Adams. Hij is vooral bekend geworden omdat hij het bestaan en de positie van de planeet Neptunus wist te voorspellen aan de hand van wiskundige berekeningen. Hij deed zijn berekeningen aan de hand van afwijkingen in de baan van Uranus, gecombineerd met de wetten van Kepler en Newton. Dezelfde berekeningen werden ongeveer op hetzelfde moment gedaan door Urbain Le Verrier maar de twee waren niet op de hoogte van elkaars werk. De buitenste ring van de planet Neptunus, een krater op de Maan en een planetoïde warden naar John Couch Adams genoemd.

M79 is een bolvormige sterrenhoop in het verwaarloosde en minder bekende sterrenbeeld Lepus (Haas). Doordat de meeste waarnemers de nabijgelegen bekende Orionnevel verkennen, hebben slechts weinigen deze bolhoop ooit gezien.…