Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 11 Messier 11 Foto: Dean Jacobsen

M11 is een van de rijkste en compactste open sterrenhopen die de Melkweg rijk is. In het totaal zou deze cluster, die zich in het sterrenbeeld Scutum (Schild) bevindt, meer dan 3 000 sterren tellen waarvan een gemiddelde een leeftijd heeft van 250 miljoen jaar. Deze sterrenhoop wordt ook de 'Wilde eendcluster' genoemd.

Sterrenbeeld: Scutum

Scutum

De open sterrenhoop M11 werd in 1681 ontdekt door de waarnemer Gottfried Kirch. William Derham was de eerste die er in slaagde om de cluster in afzonderlijke sterren op te lossen, in het jaar 1733. De Franse kometenjager Charles Messier voegde het object op 13 mei 1764 toen aan zijn catalogus van komeetachtige objecten.

Op donkere plaatsen is M11 eenvoudig zichtbaar met het blote oog als een donzige bal van licht. In een binoculair toont de cluster zich als een rijke en compacte open sterrenhoop. De tientallen sterren, ongeveer allemaal even helder, steken fel af tegen de zwakke gloed van de Melkweg die zich op de achtergrond bevindt. Met een telescoop gebruikt men best een zo laag mogelijke vergroting zodat de cluster mooi volledig in beeld past.

De Verenigde Staten brengen vanop de Cape Canaveral lanceerbasis de eerste Orbiting Solar Observatory (OSO) satelliet in de ruimte die onze ster, de Zon, moet bestuderen in het ultraviolet een röntgengedeelte van het spectrum. Tussen maart 1962 en september 1969 werden zes van deze satellieten in de ruimte gebracht. Dankzij deze satellieten leerden wetenschappers meer over de atmosfeer van de Zon, werden de eerste röntgenopnamen gemaakt van een zonnevlam en werden de eerste opnamen in UV gemaakt van de corona. Foto: NASA