Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 108 Messier 108 Foto: Siggi Kohlert

M108, ook gekend als NGC 3556, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer) van het type Sc. Het object is eveneens een 'edge-on' stelsel wat wil zeggen dat we het vanop Aarde langs de zijkant bekijken (de schijnbare afmetingen zijn 7.7' en 1.3'). Het sterrenstelsel staat op een afstand van ruim 30 miljoen lichtjaar van de Aarde

Sterrenbeeld: Ursa Major

Ursa Major

M108 werd pas in 1953 toegevoegd aan de bekende catalogus van de Franse kometenjager Charles Messier op aanraden van Owen Gingerich. Het sterrenstelsel werd in 1781 ontdekt door Pierre Méchain.

Dit sterrenstelsel is één van de moeilijke Messierobjecten vanwege zijn lage helderheid. Iets minder dan een graad van M108 ligt M97, ook bekend als de 'Uilnevel'. Met een richfieldkijker zijn beide in hetzelfde beeldveld waarneembaar. M108 object is niet moeilijk terug te vinden aangezien het zich op 1° van de heldere ster Merak bevindt. Met een 10 cm telescoop ziet men een grijze, scherpbegrensde naald. Met een 30 cm telescoop is het mogelijk om bij grote vergrotingen delicate structuren waar te nemen.

In Kazachstan landt een kleine capsule met aan boord 55 gram aan bodemstalen die afkomstig zijn van de Luna 20 Maanlander. Loena 20 was de tweede van drie vluchten waarbij de Sovjet-Unie een bodemstalen van de Maan naar de Aarde brachten. Eénmaal geland op het oppervlak van de Maan stuurde de Loena 20 lander 55 gram aan bodemstalen terug naar de Aarde. De grondmonsters werden verkregen door middel van een uittrekbare grondboor waarna deze in een afgesloten capsule werden ondergebracht om vervolgens met een kleine raket terug naar de Aarde te brengen. Foto: Roscosmos