Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 58 Messier 58 Foto: Siggi Kohlert

M58 is één van de vier balkspiraalstelsels in de bekende catalogus van de Franse kometenjager Charles Messier. Dit sterrenstelsel is ook lid van de bekene Virgocluster waarin zich tal van sterrenstelsels bevinden. Dit sterrenstelsel bevindt zich op een afstand van ongeveer 62 miljoen lichtjaar en heeft vanaf de Aarde gezien een grootte van 5′,9 × 4′,7. Tot op heden zijn er in M58 twee supernovae ontdekt.

Sterrenbeeld: Virgo

• DEC: 11° 49'

Virgo

M58 werd in het jaar 1779 ontdekt door Charles Messier toen hij op zoek was naar de komeet van dat jaar. In 1850 ontdekte Lord Rosse de spiraalstructuur van het sterrenstelsel.

In een binoculair zijn M58, M59 en M60 mooi in hetzelfde beeldveld te zien. Door kleine telescopen lijkt het sterrenstelsel op de elliptische sterrenstelsels in Virgo. Deze hebben een helder centrum, diffuse halo en zijn ovaalvormig. In kijkers vanaf 10 cm wordt de halo oneffen in helderheid. Enkel in grote telescopen kan de spiraalstructuur worden waargenomen samen met de balkvormige kern.

Inauguratie van de Nederlandse Dutch Open Telescope (DOT) zonnetelescoop op het Canarische eiland La Palma. De Dutch Open Telescope is een reflectortelescoop met een 45 centimeter grote hoofdspiegel dat wordt gebruikt voor onderzoek van de Zon. Deze telescoop werd voorzien van zes camera's elk met een verschillende filter die allemaal tegelijk kunnen gebruikt worden waardoor men de Zon kan bestuderen in verschillende golflengten.

M52, ook gekend als NGC 7654, is een mooie open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia. Samen met M103 zijn dit de meest noordelijk gelegen Messierobjecten. In onze streken is dit…