Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 58 Messier 58 Foto: Siggi Kohlert

M58 is één van de vier balkspiraalstelsels in de bekende catalogus van de Franse kometenjager Charles Messier. Dit sterrenstelsel is ook lid van de bekene Virgocluster waarin zich tal van sterrenstelsels bevinden. Dit sterrenstelsel bevindt zich op een afstand van ongeveer 62 miljoen lichtjaar en heeft vanaf de Aarde gezien een grootte van 5′,9 × 4′,7. Tot op heden zijn er in M58 twee supernovae ontdekt.

Sterrenbeeld: Virgo

• DEC: 11° 49'

Virgo

M58 werd in het jaar 1779 ontdekt door Charles Messier toen hij op zoek was naar de komeet van dat jaar. In 1850 ontdekte Lord Rosse de spiraalstructuur van het sterrenstelsel.

In een binoculair zijn M58, M59 en M60 mooi in hetzelfde beeldveld te zien. Door kleine telescopen lijkt het sterrenstelsel op de elliptische sterrenstelsels in Virgo. Deze hebben een helder centrum, diffuse halo en zijn ovaalvormig. In kijkers vanaf 10 cm wordt de halo oneffen in helderheid. Enkel in grote telescopen kan de spiraalstructuur worden waargenomen samen met de balkvormige kern.

De Russische Venera 6 ruimtesonde begint na een reis van vijf maanden aan zijn afdaling in de atmosfeer van de planeet Venus en stuurt gedurende 51 minuten lang wetenschappelijke gegevens terug naar de Aarde. Tijdens de langzame afdaling in de atmosfeer van Venus hangt de Venera 6 ruimtesonde aan een parachute en voeren de instrumenten tal van metingen uit. Aan de hand van de data afkomstig van de Venera 5 en 6 ruimtesondes krijgen wetenschappers een beter beeld over de samenstelling van de atmosfeer van Venus. Foto: Roscosmos