Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 54 gezien door de Hubble Space Telescope Messier 54 gezien door de Hubble Space Telescope Foto: NASA / ESA

M54, ook gekend als NGC 6715, is terug te vinden in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter). In de bolvormige sterrenhoop M54 zijn er tot op heden 82 variabele sterren ontdekt, waarvan 55 van het type RR Lyrae zijn. Oorspronkelijk schatte men dat de afstand tot deze bolhoop ongeveer 60 000 lichtjaar bedroeg maar in 1994 ontdekte een team van astronomen dat M54 zich in werkelijkheid buiten de Melkweg bevindt. De bolhoop maakt deel uit van het sterrenstelsel 'Sagittarius dwarf elliptical galaxy' of SagDEG. Dit is een satellietstelsel van onze Melkweg. Hiermee is M54 de eerste bolvormige sterrenhoop ontdekt buiten onze Melkweg.

Sterrenbeeld: Sagittarius

Sagittarius

M54 werd 24 juli 1778 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier. Zoals zo vaak was William Herschel de eerste die er in slaagde om de bolhoop tot in de kern op te lossen in afzonderlijke sterren.

Deze cluster is zo klein dat er makkelijk wordt overgekeken in binoculairen of zoekers van telescopen. In telescopen vanaf 10 cm krijgt de bolhoop een granuleus uitzicht dat behouden blijft, zelfs in grotere telescopen. Hierdoor is M54 dan ook niet echt een populair object onder amateur-astronomen.

Overlijden van de Duitse astronoom Samuel Heinrich Schwabe. Hij werd vooral bekend om zijn onderzoek naar zonnevlekken en ging op zoek naar een theoretische planeet die zich volgens astrologen ergens tussen Mercurius en de Zon bevond. Tussen 1826 en 1843 nam hij tijdens elke zonnige dag zonnevlekken waar en ging Schwabe op zoek naar een mogelijke planeet die zich tussen Mercurius en de Zon bevond. Uiteindelijk ontdekte hij zijn theoretische planeet nooit maar leerde hij heel veel bij over zonnevlekken waarna hij zijn bevindingen publiceerde in zijn boek 'Solar Observations during 1843'.

De planetaire nevel NGC 2438 in het sterrenbeeld Puppis (Achtersteven) heeft een schijnbare helderheid van magnitude van 10.8. Deze mooie nevel ligt vlakbij het Messierobject M46 maar de ster die…