Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 53 Messier 53 Foto: Siggi Kohlert

M53, of NGC 5024, is een kleine bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar). Deze bolhoop is één van de verst verwijderde die deel uitmaakt van de bekende Messiercatalogus. Het object bevindt zich op een afstand van zo'n 60 000 lichtjaar van de Aarde.

Sterrenbeeld: Coma Berenices

• DEC: 18° 10'

Coma Berenices

M53 werd in het jaar 1775 ontdekt door de astronoom Johann Elert Bode. De Franse kometenjager Charles Messier herontdekte het object twee jaar later zonder dat hij weet had van Bode's ontdekking. William Herschel was de eerste die er in slaagde om het object volledig op te lossen in afzonderlijke sterren.

Niet zo ver van M53 bevindt zich een andere, zwakkere, bolhoop NGC 5053. Beide objecten zijn bij lage vergroting in eenzelfde beeldveld zichtbaar. Iets wat zeer weinig voorkomt bij bolvormige sterrenhopen. In een 10 cm telescoop kan men reeds de eerste randsterren in M53 oplossen. In kijkers vanaf 20 cm is het mogelijk om de volledige cluster op te lossen. Om NGC 5053 op te lossen in afzonderlijke sterren heeft men telescopen van meer dan 40 cm nodig.

Dit gebeurde vandaag in 1955

In New Jersey overlijdt op 76-jarige leeftijd Albert Einstein. Hij wordt algemeen gezien als één van de belangrijkste natuurkundigen uit de geschiedenis en is vooral bekend geworden door het opstellen van de relativiteitstheorie. In het algemeen wordt 1905 als het vruchtbaarste jaar in Einsteins wetenschappelijke leven beschouwd. De meeste natuurkundigen zijn het erover eens dat drie van deze artikelen (over de Brownse beweging, het foto-elektrisch effect en de speciale relativiteitstheorie) elk een Nobelprijs waard zouden zijn.

M101, ook wel het 'Windmolenstelsel' genaamd, is een groot spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer). Het sterrenstelsel is vergelijkbaar met de iets grotere M33 en de iets…