Surveyor 4

Surveyor 4 was de vierde Maanlander uit het Amerikaanse Surveyor ruimteprogramma. Deze Maanverkenner werd op 14 juli 1967 in de ruimte gebracht vanop Cape Canaveral en bereikte probleemloos onze trouwe buur op 17 juli 1967. Net als zijn voorgangers werd Surveyor 4 uitgerust met een televisiecamera, tal van sensoren en een graafarm waarmee men de Maanbodem kon onderzoeken. Ondanks de probleemloze vlucht naar de Maan kwam er op 17 juli 1967 een abrupt einde aan deze missie toen men 2,5 minuten voordat Surveyor 4 zou landen op het Maanoppervlak alle communicatie verloor met het ruimtetuig.

De missie duurde slechts 65 uur en vluchtleiders slaagden er niet meer in om opnieuw contact te hebben met Surveyor 4. Normaal had de lander beelden moeten terugsturen naar de Aarde vanop het Sinus Medii gebied. Het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA sluit niet uit dat de Surveyor 4 Maanlander uit elkaar is gespat tijdens zijn afdaling waardoor de communicatie plots verbroken werd.

Kostprijs

De totale kostprijs van het Amerikaanse Surveyor programma bedroeg 469 miljoen dollar.

Meer in deze categorie: « Surveyor 2 Luna 9 »

Geboortedag van de Amerikaanse astronoom Paul Willard Merrill. Als spectroscopist bestudeerde Merrill peculiaire sterren, vooral lang- periodieke variabele sterren. Hij onderzocht ook de interstellaire materie en voerde als een der eersten spectroscopie op infrarode golflengten uit. Zijn grootste ontdekking kwam net voor zijn pensioen toen hij de lijnen van technetium in de ster R And en andere sterren van het S-type ontdekte.

M31, ook gekend als NGC 224, is een prachtig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Andromeda dat ook bekend is onder de namen 'Andromedasterrenstelsel' of 'Andromedanevel'. Het object is (zelfs in onze…