Surveyor 4

Surveyor 4 was de vierde Maanlander uit het Amerikaanse Surveyor ruimteprogramma. Deze Maanverkenner werd op 14 juli 1967 in de ruimte gebracht vanop Cape Canaveral en bereikte probleemloos onze trouwe buur op 17 juli 1967. Net als zijn voorgangers werd Surveyor 4 uitgerust met een televisiecamera, tal van sensoren en een graafarm waarmee men de Maanbodem kon onderzoeken. Ondanks de probleemloze vlucht naar de Maan kwam er op 17 juli 1967 een abrupt einde aan deze missie toen men 2,5 minuten voordat Surveyor 4 zou landen op het Maanoppervlak alle communicatie verloor met het ruimtetuig.

De missie duurde slechts 65 uur en vluchtleiders slaagden er niet meer in om opnieuw contact te hebben met Surveyor 4. Normaal had de lander beelden moeten terugsturen naar de Aarde vanop het Sinus Medii gebied. Het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA sluit niet uit dat de Surveyor 4 Maanlander uit elkaar is gespat tijdens zijn afdaling waardoor de communicatie plots verbroken werd.

Kostprijs

De totale kostprijs van het Amerikaanse Surveyor programma bedroeg 469 miljoen dollar.

Meer in deze categorie: « Surveyor 2 Luna 9 »

Dit gebeurde vandaag in 1910

De Italiaanse astronoom Vincenzo Cerulli ondekt de 320 kilometer grote planetoïde 704 Interamnia. Deze planetoïde bevindt zich in het buitenste deel van de planetoïdengordel tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter en heeft een vrij elliptische baan die zich geheel in de planetoïdengordel bevindt. Interamnia wordt door spectraalanalyse ingedeeld bij de F-type planetoïden die een relatief laag albedo hebben.

M86 is een elliptisch sterrenstelsel in het hart van de bekende Virgocluster. Het object ligt op slechts 20' van M84, een ander helder lid dat deel uitmaakt van de Virgocluster.…