Surveyor 2

Geschreven door
Beoordeel dit item
(1 Stem)

De tweede Amerikaanse Surveyor maanverkenner werd op 20 september 1966 gelanceerd. Deze lander moest normaal een zachte landing maken op het oppervlak van de maan en had als doel het maanterrein in beeld te brengen voor toekomstige bemande ruimtemissies. In tegenstelling tot zijn voorganger (Surveyor 1) slaagde het 290 kilogram zware tuig hier niet in en stortte het op 23 september 1966 te pletter op de maan nabij de Copernicus krater.

Normaal had deze lander moeten neerdalen op de maan in het Sinus Medii gebied waarvan het beelden zou terugsturen naar de Aarde. Surveyor 2 werd probleemloos in de ruimte gebracht door een Atlas-Centaur raket maar door een probleem met een raketmotor tijdens zijn reis naar de maan, begon Surveyor 2 te tollen en verloor men alle contact met de lander. De missie duurde slechts 62 uur en 46 minuten.

Kostprijs

De totale kostprijs van het Amerikaanse Surveyor programma bedroeg 469 miljoen dollar.

Kris Christiaens

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.
Oprichter & beheerder van Belgium in Space.
Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

Meer in deze categorie: « Surveyor 1 Surveyor 4 »

Dit gebeurde vandaag in 2004

Het gebeurde toen

De Amerikaanse astronoom Brian A. Skiff ontdekt met behulp van het Lowell Observatory Near-Earth-Object Search (LONEOS) project de planetoïde 2004 JG6. Dit is één van de planetoïden met de kleinste omloopbanen om de Zon.

Ontdek meer gebeurtenissen

Het weerbericht op Mars

Messier 49

Messier 49
M49 is een helder elliptisch sterrenstelsel dicht bij het centrum van de bekende Virgocluster. De Virgocluster is een cluster van ongeveer 2 000 sterrenstelsels in het noordelijk deel van het…
Lees meer...

Steun Spacepage!

Deze website wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door ons te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van het laatste nieuws en artikelen boordevol informatie.

62%

Sociale netwerken