CSA centra: David Florida Laboratory

(1 Stem)
het David Florida Laboratory. het David Florida Laboratory. Foto: CSA

Het David Florida Laboratory werd in september 1972 geopend en is de belangrijkste assemblage en testfaciliteit van de Canadian Space Agency (CSA). Dit complex bevindt zich in Shirley's Bay ten westen van Ottowa en werd genoemd naar een pionier van het Canadese ruimtevaartprogramma C. David Florida. Sinds zijn opening is het David Florida Laboratory enkel maar uitgebreid waardoor het vandaag de dag beschikt over tal van testruimten, clean rooms en technische faciliteiten.

In het verleden werden naast Canadese satellieten zoals Radarsat-1 in het David Florida Laboratory ook kunstmanen voor Brazilië, Indonesië en Europa getest. Het Britse telecommunicatiebedrijf Inmarsat gebruikte het David Florida Laboratory als zijn belangrijkste faciliteit voor het testen van antennes. Daarnaast liet het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA in dit centrum ook het Orbiter Boom Sensor System ontwikkelen waarmee het hitteschild van de ruimteveren gecontroleerd worden tijdens elke missie. Ook in het kader van het internationale ruimtestation ISS werd in deze faciliteit ook de Special Purpose Dexterous Manipulator (Dextre) getest. Het David Florida Laboratory is één van de weinige plaatsen op de wereld waar men de simulatie van een lancering en de vijandige omgeving van de ruimte kan nabootsen.

Overlijden van de Duits-Deense astronoom Heinrich Louis d'Arrest. Hij ontdekte verschillende kometen, de planetoïde Freia en 342 deep sky objecten. Hij was ook mede-ontdekker van de planeet Neptunus. D'Arrest is vooral bekend om zijn onderzoek naar planetoïden en kometen maar hij heeft tevens aan veel van de ontcijfering van clusters van sterrenstelsels deelgenomen. Zijn observaties van nevelige objecten vatte hij in het in 1867 verschenen boek Siderum Nebulosorum Observationes Havnienses samen.

M16, ook gekend als de 'Adelaarnevel' ('Star-Queen' in het engels) is een emissienevel op de grens van de sterrenbeelden Scutum, Serpens en Sagittarius. De schijnbare diameter van dit object is…