Waarnemen & hemelverschijnselen

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in juni 2014? Hot!

maandag, 26 mei 2014 03:00

Op 1 juni start de weerkundige zomer. Twintig dagen later begint officieel de astronomische zomer dat sterrenkundigen ook wel het 'solsticium' heten. De maand juni werd genoemd naar de Romeinse godin, Juno, de vrouw van Jupiter. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er aan de sterrenhemel te zien is in juni 2014.

Krachtige meteorenstorm op komst Hot!

zaterdag, 03 mei 2014 00:00

De kans is heel groot dat we in de nacht vrijdag 23 op zaterdag 24 mei 2014 een heuse meteorenstorm gaan te zien krijgen. Zo zal de Aarde zich op dat moment doorheen een stofwolk begeven die afkomstig is van de komeet 209P/LINEAR. Tijdens het hoogtepunt van deze meteorenstorm kunnen er volgens astronomen enkele honderden meteoren per uur te zien zijn.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in mei 2014? Hot!

donderdag, 24 april 2014 00:00

De vijfde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel de 'bloeimaand' of 'Mariamaand' genoemd. Voor amateur-astronomen is mei 2014 een interessante maand doordat de planeet Saturnus in oppositie is met de Zon en we kunnen genieten van de eta Aquariden meteorenzwerm. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in mei 2014.

Mars in oppositie Hot!

dinsdag, 08 april 2014 00:00

Mars, ook gekend als de 'rode planeet', is op 8 april 2014 in oppositie met de Zon. Tijdens de oppositie staat Mars precies tegenover de Zon aan de hemel waardoor deze de hele nacht zichtbaar is. Dit is een gebeurtenis waar tal van amateur-astronomen en astrofotografen al een tijdje naar uitkijken.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in april 2014? Hot!

donderdag, 20 maart 2014 00:00

De vierde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'grasmaand', 'pasmaand' of 'eiermaand' genoemd. Voor amateur-astronomen is april 2014 een zeer interessante maand doordat de planeet Mars in oppositie is met de Zon en we kunnen genieten van de Lyriden meteorenzwerm. In dit uitgebreid artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in april 2014.

Planetoïde 2 Pallas in oppositie Hot!

zaterdag, 22 februari 2014 00:52

Op zaterdag 22 februari 2014 is de planetoïde 2 Pallas in oppositie met de Zon. Dit wil zeggen dat dit hemelobject bij goede omstandigheden al zichtbaar is met een binoculair aangezien deze planetoïde dan een visuele helderheid heeft van magnitude 7,0. Dit is dus het perfecte moment om eens een planetoïde waar te nemen!

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in maart 2014?

vrijdag, 21 februari 2014 22:33

De derde maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'lentemaand', 'buienmaand' of 'guldenmaand' genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god Mars, de god van de oorlog. In dit uitgebreid artikel wordt een overzicht gegeven van wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in maart 2014.

Kijk dit weekend eens naar Mercurius Hot!

woensdag, 29 januari 2014 10:53

Kijk dit weekend eens naar de planeet Mercurius! De kleinste planeet uit ons zonnestelsel, tevens ook de planeet die zich het dichtst bij de Zon bevindt, bereikt op zaterdag 31 januari 2014 zijn grootste oostelijke elongatie. Dit is het punt waarop Mercurius het meest oostelijk van de Zon staat. Mercurius is op dat moment een zogeheten 'avondster' en is kort na zonsondergang goed zichtbaar.

Wat valt er aan de sterrenhemel te zien in februari 2014? Hot!

dinsdag, 21 januari 2014 11:29

De tweede maand van het nieuwe jaar wordt in de volksmond ook wel 'schrikkelmaand', 'slijkmaand' of 'regenmaand' genoemd en werd genoemd naar de Romeinse god Februus, de god van de purificatie en onderwereld. In dit uitgbereid artikel wordt een overzicht gegeven wat er zoal aan de sterrenhemel te zien is in februari 2014.

De kometen van 2014 Hot!

donderdag, 02 januari 2014 12:48

Kometen zijn en blijven prachtige hemelobjecten. Elk jaar worden er tal van deze zogeheten ‘vuile sneeuwballen’ ontdekt die soms voor spectakal kunnen zorgen aan onze sterrenhemel. In dit artikel geven we een overzicht van de belangrijkste kometen die we in 2014 te zien gaan krijgen.

Een Amerikaanse Atlas raket brengt vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida een Mercury ruimtecapsule in de ruimte met aan boord het aapje Enos. De ruimtevlucht van Enos duurt slechts 3 uur en 20 minuten en tijdens deze missie draait het aapje tweemal rond de Aarde. Na de landing in de Atlantische Oceaan bleek zowel de ruimtecapsule alsook het aapje in goede conditie te zijn. Na deze missie wordt de ruimtecapsule goed bevonden om mensen in de ruimte te brengen. Foto: NASA