woensdag, 29 januari 2014 10:53

Kijk dit weekend eens naar Mercurius Hot!

Het zicht op de sterrenhemel op 31 januari 2014 kort na zonsondergang Het zicht op de sterrenhemel op 31 januari 2014 kort na zonsondergang Foto: Universe Today / Stellarium

Kijk dit weekend eens naar de planeet Mercurius! De kleinste planeet uit ons zonnestelsel, tevens ook de planeet die zich het dichtst bij de Zon bevindt, bereikt op zaterdag 31 januari 2014 zijn grootste oostelijke elongatie. Dit is het punt waarop Mercurius het meest oostelijk van de Zon staat. Mercurius is op dat moment een zogeheten 'avondster' en is kort na zonsondergang goed zichtbaar.

De term 'avondster' wordt gegeven aan de planeten Mercurius of Venus (binnenplaneten) die verschijnen aan de avondhemel. De planeet Mercurius staat dit weekend ten oosten van de Zon aan de hemel en gaat na de Zon onder. Zo gaat Mercurius in het weekend omstreeks 19u10 Belgische tijd uur onder (01u45 uur na zonsondergang). De planeet heeft op dat moment een helderheid van magnitude -0,4 en is voor 53% verlicht. Het hemellichaam heeft een schijnbare diameter van 7,0". Mercurius bevindt zich kort na zonsondergang ongeveer 8° boven de horizon. Met behulp van een telescoop kan je net als bij de planeet Venus mooi de schijngestalten zien van Mercurius. In de buurt van Mercurius, rechtsonder, kan je ook een dunne Maansikkel waarnemen. De Maan zal iets moeilijker waar te nemen zijn vanwege zijn smalle, lichtzwakke sikkel maar samen mer Mercurius zorgt dit voor een prachtige samenstand.

Interessante en nuttige links:

Een Amerikaanse Atlas IIAS raket brengt vanop de Cape Canaveral lanceerbasis het Amerikaans-Europese Solar and Heliospheric Observatory (SOHO) in de ruimte voor onderzoek naar de Zon. Meteen na de lancering werd SOHO in een baan met een halve lange as van ongeveer 660 000 km rond het Lagrangepunt L1 geplaatst. Vanuit deze positie brengt SOHO ondermeer zonnevlammen in beeld en werden er ook al meer dan duizend kometen met deze satelliet. Dankzij het grote wetenschappelijke succes werd deze missie dan ook al meermaals verlengd. Foto: NASA

De prachtige planetaire nevel NGC 6543 is terug te vinden in het sterrenbeeld Draco (Draak) en staat ook bekend als 'Cat's Eye Nebula' (Kattenoognevel). Planetaire nevels ontstaan wanneer oudere, lichte…