vrijdag, 24 december 2021 04:56

Leer aan de hand van deze filmpjes alles over de James Webb Space Telescope! Hot!

De spiegel van de James Webb Space Telescope. De spiegel van de James Webb Space Telescope. Foto: Alex Castro / The Verge

Eind 2021 wordt 's werelds grootste ruimtetelescoop in de ruimte gebracht door een Europese Ariane 5 raket. Deze 13 miljard euro dure ruimtetelescoop heeft een gewicht van 6,5 ton en beschikt over een spiegel die 6,5 meter groot is en bestaat uit 18 hexagonale segmenten. Met de JWST willen wetenschappers infrarood licht in de ruimte waarnemen met een gevoeligheid die 100 keer groter is dan de Hubble Space Telescope. Astronomen hopen met de James Webb Space Telescope onder andere dan ook de eerste sterrenstelsels na de oerknal te zien. Leer aan de hand van deze filmpjes alles over de James Webb Space Telescope!

An Introduction to the James Webb Space Telescope Mission

How Does The James Webb Space Telescope Work?

NASA's $10 Billion Time Machine

The Insane Engineering of James Webb Telescope

James Webb Space Telescope Launch and Deployment

The Science Goals of the James Webb Space Telescope

Vanop een Russische lanceerbasis wordt de Amerikaanse Genesis 2 opblaasbare module in een baan om de Aarde gebracht. Deze module werd net als zijn voorganger ontworpen door het private ruimtevaartbedrijf Bigelow Aerospace en heeft in de ruimte een lengte van 4,4 meter en een diameter van 2,5 meter.

NGC 40 werd ontdekt in 1788 door de Duits-Britse astronoom William Herschel en is een planetaire nevel in het sterrenbeeld Cepheus. Dit deep-sky object, dat ook gekend is onder de…