maandag, 01 augustus 2022 09:41

Zuid-Koreaanse maanverkenner klaar voor lancering Hot!

De Zuid-Koreaanse maanverkenner 'Danuri' De Zuid-Koreaanse maanverkenner 'Danuri' Foto: Korea Aerospace Research Institute

Op 4 augustus 2022 gaat een krachtige Amerikaanse Falcon 9 raket van het ruimtevaartbedrijf SpaceX de Korea Pathfinder Lunar Orbiter (KPLO) in de ruimte brengen. Deze Zuid-Koreaanse maanverkenner, ook bekend onder de naam 'Danuri', moet vanuit een lage baan om de maan het maanoppervlak in kaart brengen alsook de samenstelling van de maanbodem onderzoeken. Dit is de eerste missie uit het Zuid-Koreaanse maanprogramma waarmee het land op termijn ook een kleine robotwagen op het maanoppervlak wil laten rondrijden.

In juli 2014 begon het Korea Aerospace Research Institute (KARI) samen met de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA een onderzoek naar een Zuid-Koreaans maanprogramma. Twee jaar later maakte NASA bekend mee te werken aan dit project op vlak van wetenschappelijke instrumenten, communicatie en navigatie. Uiteindelijk werd het Korean Lunar Exploration Program (KLEP) opgedeeld in twee fases. Zo wil Zuid-Korea tijdens een eerste fase zo veel mogelijk ervaring opdoen op vlak van interplanetaire ruimtemissies en het maanoppervlak zo goed mogelijk bestuderen waarna het land in 2025 een tweede fase een kleine robotwagen tot op de maan wil brengen. De kleine Zuid-Koreaanse maanrover moet ook met een Zuid-Koreaanse KSLV-2 raket in de ruimte gebracht worden. Speciaal voor de missie van de eerste Zuid-Koreaanse maanverkenner Danuri bouwde het land ook het Korea Deep Space Antenna volgstation dat beschikt over een schotelantenne met een diameter van 35 meter. Dit volgstation kan ook geconnecteerd worden aan NASA's Deep Space Network zodat men de Zuid-Koreaanse maansonde steeds op de voet kan volgen.

De Korea Pathfinder Lunar Orbiter (KPLO) heeft bij zijn lancering een gewicht van 678 kilogram en is uitgerust met zes wetenschappelijke instrumenten die samen 40 kilogram wegen. Terwijl vijf van deze instrumenten ontwikkelt zijn door Zuid-Korea is het zesde instrument afkomstig van NASA en werd dit ontwikkeld door de Arizona State University en Malin Space Science Systems. Nadat de Zuid-Koreaanse maanverkenner in de ruimte werd gebracht door een Falcon 9 raket zal het onbemande ruimtetuig gebruik maken van Ballistic Lunar Transfer (BLT) om zich naar de maan te begeven. Uiteindelijk moet Danuri een maand later aankomen bij de maan en zal het ruimtetuig in een lage baan om het maanoppervlak cirkelen op een hoogte van ongeveer 100 kilometer. Naast ervaring opdoen op vlak van interplanetaire ruimtemissies wil Zuid-Korea met deze missie ook een gedetailleerde topografische kaart maken van het maanoppervlak alsook de samenstelling van de maanbodem bestuderen. De data afkomstig van Danuri zal onder andere gebruikt worden om een toekomstige landingsplaatsen te selecteren. In eerste instantie zal de missie van Danuri één jaar duren waarna dit eventueel kan worden verlengd.

De Amerikaanse astronoom Asaph Hall ontdekt vanop het United States Naval Observatory in Washington de Marsmaan Deimos. De omvang van deze maan is 15 bij 12 bij 11 kilometer en de vorm is onregelmatig. De oorsprong van Deimos is niet helemaal bekend, maar vermoedelijk is het een planetoïde die rond Mars is gaan draaien. Foto: NASA