Artistieke impressie van de Parker Solar Probe in de buurt van de Zon.
Foto: NASA

NASA gaat binnenkort de Parker Solar Probe in de ruimte brengen. Deze ruimtesonde, die werd genoemd naar de Amerikaanse wetenschapper Eugene Parker, moet veel dichter bij de Zon gebracht worden dan eender welk onbemand ruimtetuig ooit is geweest met als doel dat de Parker Solar Probe dwars door de corona van onze ster gaat vliegen. Met dit ambitieuze project hopen wetenschappers meer te leren over de zonnewind, de zonneatmosfeer en het inwendige van onze ster. Leer aan de hand van onderstaande video's alles over deze bijzondere ruimtesonde en zijn hoogtechnologische instrumenten!

Parker Solar Probe - Mission Overview

The Parker Solar Probe - A Mission to Touch the Sun

Why Won't it Melt? How NASA's Solar Probe will Survive the Sun

NASA's Parker Solar Probe explained in detail

NASA's Parker Solar Probe: It's Surprisingly Hard to Go to the Sun

Delta IV Parker Solar Probe: Integrating the Third Stage

Parker Solar Probe Instruments: SWEAP

Parker Solar Probe Instruments: WISPR

Parker Solar Probe Instruments: FIELDS

Parker Solar Probe Instruments: ISOIS

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.Oprichter & beheerder van Belgium in Space.Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

Tijdens een oefening breekt er brand uit aan boord van de Apollo 1 ruimtecapsule die zich op dat moment bovenop een Saturn IB raket op lanceerplatform 34 op het Kennedy Space Center bevindt. De drie astronauten Virgil Grissom, Ed White en Roger B. Chaffee Piloot komen hierbij om het leven. Men veronderstelt dat de brand werd veroorzaakt door een vonk ergens in de 50 kilometer lange bedrading aan boord van de ruimtecapsule. Dit leidde tot een snelle verbranding in de met zuivere zuurstof onder druk gevulde cabine. Voor het Apollo Maanprogramma was dit tragisch ongeluk een grote tegenslag met als resultaat dat het ambitieuze ruimteprogramma maandenlang stil lag. Foto: NASA