Lancering van de eerste Vega-C raket.
Foto: ESA

De nieuwe Vega-C-raket van de ESA heeft zijn inwijdingsvlucht voltooid en de voornaamste nuttige lading LARES-2, een wetenschappelijke missie van het Italiaanse ruimtevaartagentschap ASI, in zijn geplande baan om de aarde gebracht. Zes CubeSats voor onderzoek uit Frankrijk, Italië en Slovenië vlogen als secundaire nuttige lading. De lancering is het sluitstuk van een meerjarige inspanning van de ESA, hoofdcontractant Avio en industriële partners in dertien ESA-lidstaten om voort te bouwen op de erfenis van zijn voorganger, Vega.

Vlucht VV21 steeg op van de Europese ruimtehaven in Frans Guyana om 15:13 CEST/13:13 UTC op 13 juli 2022 (10:13 lokale tijd). Deze missie duurde ongeveer 2 uur en 15 minuten vanaf het opstijgen tot het loslaten van de laatste nuttige lading en de laatste brand van de AVUM+ motor van de bovenste trap. De totale massa van de lading bij de lancering bedroeg ongeveer 474 kg: 296 kg voor LARES-2, en de rest bestond uit de zes kubussatellieten, laadadapters en draagstructuren. Vega-C betekent een enorme capaciteitsverhoging ten opzichte van Vega, die sinds 2012 vliegt. Met nieuwe eerste en tweede trap en een opgewaardeerde vierde trap, verhoogt Vega-C de prestaties van Vega's 1,5 ton tot ongeveer 2,3 ton in een referentiebaan om de polaire as van 700 km. Daniel Neuenschwander, ESA-directeur Ruimtevaart, overzag de lanceringsoperaties vanuit de controlekamer op de ruimtehaven: "Vandaag openen we een nieuw tijdperk van Europese lanceeroplossingen, te beginnen met Vega-C en aan te vullen met Ariane 6."

Vega-C heeft een nieuwe, krachtigere eerste trap, P120C, gebaseerd op Vega's P80. Daarbovenop komt een nieuwe tweede trap, Zefiro-40, en dan dezelfde Zefiro-9 derde trap als gebruikt op Vega.   De herontvlambare bovenste trap is ook verbeterd. AVUM+ heeft een grotere capaciteit voor vloeibare stuwstof, om nuttige ladingen naar meerdere banen te brengen, afhankelijk van de missie-eisen, en om een langere operationele tijd in de ruimte mogelijk te maken, zodat langere missies mogelijk zijn. De P120C-motor zal een dubbele functie vervullen, waarbij twee of vier eenheden kunnen fungeren als strap-on boosters voor de Ariane 6. Het delen van dit onderdeel stroomlijnt de industriële efficiëntie en verbetert de kosteneffectiviteit van beide draagraketten. Met zijn grotere hoofdtrappen en grotere kuip - waardoor het volume van de nuttige lading twee keer zo groot is als bij Vega - is Vega-C 34,8 m hoog, bijna 5 m hoger dan Vega.

De nieuwe configuratie van de draagraket zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de flexibiliteit van het lanceersysteem. Vega-C kan grotere satellieten of twee hoofdlading in een baan om de aarde brengen of kan worden gebruikt voor verschillende arrangementen voor rideshare-missies. Het Space Rider-voertuig van ESA, dat binnenkort wordt gelanceerd, zal met Vega-C in een baan om de aarde worden gebracht. De precieze baan van LARES-2 zal vanaf grondstations met een laser worden gevolgd. Het doel van de missie is het meten van het zogenaamde frame-dragging effect, een vervorming van de ruimtetijd die wordt veroorzaakt door de rotatie van een massief lichaam zoals de aarde, zoals voorspeld door Einsteins Algemene Relativiteitstheorie. Zijn voorganger, de vergelijkbare LARES, was de belangrijkste payload op de inaugurele vlucht van Vega in 2012.

Zes CubeSats vormden een tweede ladingpakket. AstroBio CubeSat (Italië) zal een oplossing testen voor het detecteren van biomoleculen in de ruimte. Greencube (Italië) vervoert een experiment om planten te kweken in microzwaartekracht. ALPHA (Italië) moet verschijnselen helpen begrijpen die verband houden met de magnetosfeer van de aarde, zoals het noorder- en zuiderlicht.  Drie andere CubeSats - Trisat-R (Slovenië), MTCube-2 (Frankrijk) en Celesta (Frankrijk) zullen de effecten van een harde stralingsomgeving op elektronische systemen bestuderen.

Verdere evolutie

Terwijl Vega-C operationeel wordt, gaat de ontwikkeling door. Een volgende variant, Vega-E, zal vanaf 2026 een vereenvoudigde architectuur bieden door zowel de derde als de vierde trap van Vega-C te vervangen door een nieuwe cryogene bovenste trap. De sleutel tot de Vega-E is de in Europa gebouwde M10-motor. De M10 maakt gebruik van milieuvriendelijkere stuwstoffen - cryogene vloeibare zuurstof en methaan - en beschikt over een geavanceerd drukregelsysteem dat meerdere stops en herstarts in de ruimte mogelijk maakt. Hoofdaannemer Avio heeft onlangs zijn eerste serie warmvuurproeven voltooid. VV21 werd geëxploiteerd door ESA, dat eigenaar is van het Vega-C-programma en toezicht houdt op de ontwikkeling ervan. Deze inwijdingsvlucht effent de weg voor de start van de exploitatie door Arianespace en Avio.

Na het succes van Vega zijn de lidstaten tijdens de ministeriële vergadering van het ESA in december 2014 overeengekomen om de krachtigere Vega-C te ontwikkelen om in te spelen op een evoluerende markt en institutionele behoeften op lange termijn. ESA-lidstaten die deelnemen aan het Vega-C-programma zijn Oostenrijk, België, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Roemenië, Spanje, Zweden en Zwitserland.

Bron: ESA

Dit gebeurde vandaag in 2008

Het gebeurde toen

In de stad Colombo, Sri Lanka, overlijdt Sir Arthur Charles Clarke. Hij schreef het boek 2001: A Space Odyssey en bedacht in 1945 het principe van de geostationaire communicatiesatelliet. Deze bijzondere baan om onze planeet is ook bekend als de 'Clarke Orbit'. Zijn bekendste boek, 2001: A Space Odyssey, werd in 1968 verfilmd en wordt beschouwd als een mijlpaal in de filmgeschiedenis. Clarke deed op de Amerikaanse televisie samen met Walter Cronkite ook verslag van de Apollo-maanexpedities en werd in 2000 door de Britse koningin geridderd voor zijn verdiensten.

Ontdek meer gebeurtenissen

Redacteurs gezocht

Ben je een amateur astronoom met een sterke pen? De Spacepage redactie is steeds op zoek naar enthousiaste mensen die artikelen of nieuws schrijven voor op de website. Geen verplichtingen, je schrijft wanneer jij daarvoor tijd vind. Lijkt het je iets? laat het ons dan snel weten!

Wordt medewerker

Steun Spacepage

Deze website wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door ons te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van het laatste nieuws en artikelen boordevol informatie.

23%

Sociale netwerken