Europa heeft op vrijdag 12 oktober 2012 opnieuw twee Galileo-navigatiesatellieten in de ruimte gebracht. Vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana vertrekken de kunstmanen om 20u15 Belgische tijd an boord van een Sojoez draagraket die het duo succesvol uitzette in een baan om de Aarde op een hoogte van 23 222 kilometer.
Dit was de derde maal dat een Russische Sojoez draagraket gelanceerd werd vanop de Europese lanceerbasis in Zuid-Amerika. Europa investeerde 800 miljoen dollar in een gloednieuw Sojoez-lanceercomplex dat in 2011 voor het eerst gebruikt werd. Om de twee kunstmanen tot op een hoogte van 23 222 kilometer te kunnen brengen, werd de Fregat-rakettrap tweemaal gedurende enkele minuten tot ontbranding gebracht. Uiteindelijk werden de twee Europese navigatiesatellieten 3 uur en 45 minuten na de start van de lancering uitgezet in de juiste baan om de Aarde.
De twee Galileo-navigatiesatellieten hebben elk een gewicht van 700 kilogram en werden, net als de twee vorige IOV-kunstmanen, gebouwd door EADS Astrium en de Italiaanse vestiging van Thales Alenia Space. De twee nieuwe satellieten zullen samen met de, twee reeds aanwezige, Galileo-navigatiesatellieten deel uitmaken van de 'in orbit validatie fase' dat als doel heeft de systemen, signalen en communicatie met de grondstations uitvoerig te testen. Europa lanceerde in oktober 2011 de eerste twee 'In-Orbit Validation' satellieten. Deze fase is van cruciaal belang indien men starten met het verder uitbouwen van het navigatienetwerk. Na deze fase zal Europa in hoog tempo starten met het lanceren van de overige Galileo-satellieten tot wanneer de constellatie van 22 satellieten compleet is. De eerste achttien Galileo-satellieten moeten tegen eind 2014 in een baan om de Aarde draaien zodat het systeem wereldwijd kan gebruikt worden. Alle Galileo-navigatiesatellieten zullen zich in drie cirkelvormige banen om de Aarde bevinden onder een hoek van 56 graden ten opzichte van het evenaarsvlak. Door het grote aantal satellieten, de positie, en de reservesatellieten moet het systeem buitengewoon betrouwbaar worden.
Het Europese Galileo-navigatienetwerk heeft een totaal prijskaartje van 7 miljard dollar en moet een geduchte concurrent worden van het Amerikaanse Global Positioning System (GPS). Europa keurde in mei 2003 het Galileo project officieel goed waarna in 2005 en 2008 de eerste twee testsatellieten gelanceerd werden. Galileo zal in enkele opzichten beter zijn dan het bestaande GPS-systeem doordat Galileo een betere dekking van satellietsignalen op hogere geografische breedten biedt en het Europese systeem een betere precisie zal bieden voor alle gebruikers. Het satellietnavigatiesysteem wordt gebouwd door de Europese Unie in samenwerking met de Europese ruimtevaartorganisatie ESA.