zaterdag, 17 augustus 2013 17:49

Russische kosmonauten vestigen nieuw record

Twee Russische kosmonauten tijdens een ruimtewandeling Twee Russische kosmonauten tijdens een ruimtewandeling Foto: NASA

Twee Russische kosmonauten hebben op 16 augustus 2013 met succes een ruimtewandeling uitgevoerd. Fyodor Yurchikhin en Alexander Misurkin begonnen om 16u36 Belgische tijd aan hun ruimtewandeling en verbleven maar liefst 7 uur en 29 minuten buiten het internationale ruimtestation ISS. Hierdoor werd een nieuw Russische record gevestigd.

Tijdens deze ruimtewandeling werden twee lange kabels en een ethernetkabel bevestigd aan de buitenzijde van de Russische Zarya module. Deze kabels zullen in de nabije toekomst gebruikt worden wanneer het Russische Nauka ruimtelabo in 2014 zal vastgehecht worden aan het ISS. Dankzij deze geslaagde ruimtewandeling vestigden de twee kosmonauten een nieuw Russische record. Het vorige record werd in juli 1990 uitgevoerd toen twee kosmonauten 7 uur en 16 minuten aan de buitenkant verbleven van het Mir ruimtestation. Twee NASA astronauten zijn nog steeds de ultieme recordhouders aangezien zij tijdens één ruimtewandeling maar liefst 8 uur en 56 minuten buiten het ISS verbleven. De ruimtewandeling van 16 augustus 2013 was de 172ste ruimtewandeling in het kader van de bouw en het onderhoud van het internationale ruimtestation ISS. Alles samen werd er al meer dan 1 082 uur werk verricht aan de buitenkant het ruimtestation. Voor Yurchikhin was dit al zijn zevende ruimtewandeling. Alles samen verbleef deze Russische kosmonaut in zijn carrière al 45 uur en 55 minuten aan de buitenzijde van een ruimtestation of ruimtetuig waardoor hij de twaalfde meest ervaren persoon is op Aarde op vlak van ruimtewandelingen. Voor zijn collega, Alexander Misurkin, was het zijn tweede ruimtewandeling.

Vorige maand werd een ruimtewandeling vroegtijdig stopgezet toen er water lekte in de helm van het ruimtepak van de Italiaanse astronaut Luca Parmitano. NASA liet weten het ruimtepak nauwkeurig te onderzoeken. Tot de oorzaak van het probleem is achterhaald, mogen astronauten die Amerikaanse ruimtepakken dragen, geen ruimtewandelingen meer uitvoeren. De volgende geplande ruimtewandeling zal hierdoor opnieuw uitgevoerd worden door Russische kosmonauten aangezien zij andere ruimtepakken gebruiken.

De Engelse astronoom Jeremiah Horrocks beschrijft vanuit zijn huis in Much Hoole in Engeland als eerste de observatie van een Venusovergang. Tijdens een Venusovergang schuift de planeet Venus, vanaf de Aarde gezien, voor de Zon langs. Dit verschijnsel kunnen we enkel zien bij binnenplaneten en is voor astronomen van groot belang aangezien zij hiermee de omvang van het zonnestelsel kon bepalen.

M80, ook gekend als NGC 6093, is een kleine bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Scorpius (Schorpioen). De bolhoop meet slechts 5' in diameter, hoewel hij in werkelijkheid ongeveer even groot…