donderdag, 09 januari 2014 04:50

Levensduur ISS met vier jaar verlengd

Internationale ruimtestation ISS Internationale ruimtestation ISS Foto: NASA

De regering-Obama in de Verenigde Staten heeft de ruimtevaartorganisatie NASA groen licht te geven om nog tot 2024 te investeren in het internationale ruimtestation ISS. Hierdoor wordt de levensduur van het ruimtelab met minstens vier jaar verlengd.

NASA is enorm opgetogen met de goedkeuring aangezien deze financiële garantie zekerheid biedt aan iedereen die het ruimtestation nodig heeft. Zo kunnen wetenschappers nog minstens tien jaar lang experimenten laten uitvoeren aan boord van het ISS en kunnen private partners zoals SpaceX en Orbital Sciences Corporation het ruimtestation langer bevoorraden. Volgens NASA kwam de beslissing er nadat er een gedetailleerd onderzoek werd uitgevoerd naar de systemen aan boord van het internationale ruimtestation. Uit dit onderzoek bleek uiteindelijk dat de systemen in 2020 nog niet hun maximale levensduur hebben bereikt en het ruimtelab tot 2028 operationeel kan blijven. In 2013 was het precies vijftien jaar geleden dat de eerste modules voor het ISS in de ruimte werden gebracht. De beslissing om nog vier jaar extra te investeren in het ISS heeft ongetwijfeld ook een impact om de ontwikkeling van een Amerikaans commercieel ruimtetuig dat astronauten naar en van het ISS kan brengen. Vandaag de dag koopt NASA zitjes aan boord van Russische Sojoez ruimtetuigen om astronauten naar en van het ISS te brengen. Dit contract loopt nog tot en met 2016. Uiteindelijk hopen de Verenigde Staten tegen 2017 opnieuw te kunnen beschikken over een eigen bemand ruimtetuig dat momenteel met financiële hulp van NASA wordt ontwikkeld door bedrijven als SpaceX, Boeing, Blue Origin en Sierra Nevada. Of ook de andere ISS-partners, Europa, Japan, Canada en Rusland, eveneens enkele jaren extra gaan investeren in het internationale ruimtestation is momenteel nog niet duidelijk.

De planetoïde 4179 Toutatis vliegt op een afstand van 1 500 000 kilometer langs de Aarde (4 keer de afstand Aarde-Maan). Bij goede omstandigheden kon deze 4,6 x 2,4 kilometer grote ruimterots al worden waargenomen met een telescoop met een diameter van tien centimeter. Het is sinds de 12e eeuw niet voorgekomen dat Toutatis zo dicht langs de aarde kwam.

M82, ook gekend als het 'Sigaarstelsel', is samen met M81 wellicht het bekendste paar sterrenstelsels aan de nachtelijke hemel. Beide objecten zijn in eenzelfde beeldveld zichtbaar bij lage vergrotingen. Zowel…