vrijdag, 21 september 2012 00:58

Lancering Dragon: 7 oktober

Het commerciële Dragon ruimtetuig in een baan om de Aarde Het commerciële Dragon ruimtetuig in een baan om de Aarde Foto: NASA

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA en het commerciële ruimtevaartbedrijf SpaceX hebben laten weten dat de volgende lancering van een Dragon ruimtetuig richting ISS voorzien is voor 7 oktober 2012. Deze onbemande ruimtemissie wordt de eerste van twaalf officiële missies waarbij een commercieel ruimtevaartbedrijf tegen betaling het internationaal ruimtestation ISS zal bevoorraden.

NASA liet weten dat de Dragon bevoorradingscapsule en de bijhorende Falcon 9 draagraket klaar zijn voor hun missie. Nadat de derde Dragon ruimtecapsule op 14 augustus 2012 was aangekomen op de Cape Canaveral lanceerbasis onderging de Falcon 9 draagraket twee weken later de laatste cruciale tests. Het onbemande Dragon ruimtetuig zal op 7 oktober 2012 gelanceerd worden vanop het SLC-40 lanceercomplex op de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida. Dit zal de derde maal zijn dat het ruimtevaartbedrijf SpaceX een Dragon ruimtecapsule op eigen kracht in de ruimte brengt. Tijdens de vorige succesvolle missie werd voor het eerst een Dragon bevoorradingscapsule vastgehecht aan het ISS waarna het ruimtetuig veilig terugkeerde naar Aarde. Tijdens de 'CRS-1' (Commercial Resupply Services) missie moet het commerciële ruimtetuig 450 kilogram cargo naar het ISS brengen. Het vasthechten van de Dragon aan het ISS is voorzien voor 10 oktober 2012 en zal uitgevoerd worden door middel van een robotarm die zal bediend worden door de Amerikaanse astronaute Sunita Williams en de Japanse ruimtevaarder Aki Hoshide. De cargo zelf zal vooral bestaan uit materialen en onderdelen waarmee men tientallen wetenschappelijke onderzoeken en experimenten aan boord van het ISS kan uitvoeren. Op het einde van zijn missie zal de Dragon ongeveer 330 kilogram vracht terug mee naar de Aarde brengen. Indien alles verloopt zoals gepland, moet de derde Dragon eind oktober landen in de Stille Oceaan.

Het Amerikaanse Dragon ruimtetuig werd met zijn bijhorende draagraket, de Falcon 9, ontwikkeld door het commerciële ruimtevaartbedrijf SpaceX dat in 2002 werd opgericht door Elon Musk. De Dragon bevoorradingscapsule heeft een diameter van 3,7 meter en is 6,1 meter hoog. Binnenin deze capsule bevindt zich een onder druk gebracht ruimte van tien kubieke meter waarin men vracht kan onderbrengen. Eenmaal gekoppeld aan het ISS kunnen ruimtevaarders deze vracht makkelijk overladen naar het ruimtestation. Het grote voordeel van de Dragon is dat dit ruimtetuig, in tegenstelling tot de Europese, Japanse en Russische ISS-bevoorraadingstuigen, ook vracht terug naar de Aarde kan brengen. Door het succes van de Dragon heeft SpaceX ook al laten verstaan een bemande variant van dit ruimtetuig te ontwikkelen dat maximaal zeven ruimtevaarders in de ruimte moet kunnen brengen.

Overlijden van de Duits-Deense astronoom Heinrich Louis d'Arrest. Hij ontdekte verschillende kometen, de planetoïde Freia en 342 deep sky objecten. Hij was ook mede-ontdekker van de planeet Neptunus. D'Arrest is vooral bekend om zijn onderzoek naar planetoïden en kometen maar hij heeft tevens aan veel van de ontcijfering van clusters van sterrenstelsels deelgenomen. Zijn observaties van nevelige objecten vatte hij in het in 1867 verschenen boek Siderum Nebulosorum Observationes Havnienses samen.

Het prachtige spiraalvormig sterrenstelsel NGC 7331 in het sterrenbeeld Pegasus is van magnitude 10.4. Het is één van de grotere stelsels die aan de nachtelijke hemel te bewonderen zijn maar…