woensdag, 20 november 2013 16:17

15 jaar ISS Hot!

Het ISS in een baan om de Aarde Het ISS in een baan om de Aarde Foto: NASA

Op 20 november 2013 is het exact vijftien jaar geleden dat de eerste module voor het internationale ruimtestation ISS in de ruimte werd gebracht. Ondertussen is dit ruimtestation continu bemand door minstens drie ruimtevaarders en worden er tal van wetenschappelijke experimenten in uitgevoerd. Om een idee te krijgen van wat het internationale ruimtestation ISS precies is, uit welke onderdelen dit bestaat en wat dit zoal doet, kan je via onderstaande illustraties meer leren over dit internationaal ruimtevaartproject.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse Mariner 5 ruimtesonde gelanceerd. Mariner 5 bereikte op 19 oktober 1967 de planeet Venus waarna de instrumenten van het ruimtetuig de atmosfeer van deze planeet uitgebreid onderzoeken. Net als zijn Russische tegenhanger merkte Mariner 5's UV-fotometer een dunne laag waterstof op, maar geen zuurstof. Venus had geen stralingsgordels vergelijkbaar met de Van Allen-gordel rond onze thuisplaneet. Venus beschikte weliswaar over een magnetosfeer, maar met een veldsterkte van slechts 1% van dat van de Aarde. Na passage van Venus onderhield NASA contact met hun sonde tot 4 december 1967, toen het radiocontact verloren ging. Foto: NASA