Foto: NASA

NASA kondigde op dinsdag 9 januari 2024 updates aan van de Artemis-campagne die de basis zal leggen voor langdurig wetenschappelijk onderzoek op de maan, de eerste vrouw en de eerste gekleurde persoon op het maanoppervlak zal laten landen en voorbereidingen zal treffen voor menselijke expedities naar Mars ten behoeve van iedereen. Om deze missies veilig uit te voeren, passen de leiders van het ruimtevaartagentschap de schema's voor Artemis II en Artemis III aan om de teams de kans te geven de uitdagingen op te lossen die gepaard gaan met de eerste ontwikkelingen, operaties en integratie.

NASA mikt nu op september 2025 voor Artemis II, de eerste bemande Artemis-missie rond de maan, en op september 2026 voor Artemis III, waarbij de eerste astronauten nabij de zuidpool van de maan zullen landen. Artemis IV, de eerste missie naar het Gateway maanruimtestation, blijft op schema voor 2028. "We keren terug naar de maan op een manier zoals we nog nooit eerder hebben gedaan, en de veiligheid van onze astronauten is NASA's hoogste prioriteit bij de voorbereiding van toekomstige Artemis-missies," zei NASA Administrator Bill Nelson. "We hebben veel geleerd sinds Artemis I, en het succes van deze eerste missies is afhankelijk van onze commerciële en internationale partnerschappen om ons bereik en begrip van de plaats van de mensheid in ons zonnestelsel te vergroten. Artemis vertegenwoordigt wat we kunnen bereiken als natie, en als wereldwijde coalitie. Als we ons richten op wat moeilijk is, kunnen we samen bereiken wat groots is."

Het waarborgen van de veiligheid van de bemanning is de belangrijkste drijfveer voor de wijzigingen in het Artemis II-schema. Als eerste Artemis-vluchttest met bemanning aan boord van de Orion ruimtecapsule, zal de missie kritieke systemen voor omgevingscontrole en levensondersteuning testen die nodig zijn om astronauten te ondersteunen. NASA's tests om onderdelen te kwalificeren die de bemanning veilig houden en het succes van de missie garanderen, hebben problemen aan het licht gebracht die extra tijd nodig hebben om opgelost te worden. Teams zijn bezig met het oplossen van een batterijprobleem en het aanpakken van problemen met een circuitonderdeel dat verantwoordelijk is voor luchtventilatie en temperatuurregeling. NASA's onderzoek naar het onverwachte verlies van stukken koolstoflaag van het hitteschild van het ruimteschip tijdens Artemis I zal naar verwachting dit voorjaar worden afgerond. De teams hebben een methodische aanpak gevolgd om het probleem te begrijpen, waaronder het nemen van uitgebreide monsters van het hitteschild, testen en het bekijken van gegevens van sensoren en beelden.

Het nieuwe tijdschema voor Artemis III sluit aan op het bijgewerkte schema voor Artemis II, zorgt ervoor dat het agentschap de lessen van Artemis II kan meenemen in de volgende missie en erkent de ontwikkelingsuitdagingen van NASA's industriële partners. Omdat elke bemande Artemis-missie complexer wordt en er vluchttesten voor nieuwe systemen worden toegevoegd, geeft het aangepaste schema de leveranciers die nieuwe mogelijkheden ontwikkelen, SpaceX voor het menselijke landingssysteem en Axiom Space voor de volgende generatie ruimtepakken, extra tijd voor testen en eventuele verfijningen in de aanloop naar de missie.

"We laten de hardware tegen ons praten zodat de veiligheid van de bemanning onze besluitvorming stuurt. We zullen de Artemis II-vluchttest en elke volgende vlucht gebruiken om de risico's voor toekomstige maanmissies te beperken," zei Catherine Koerner, associate administrator, Exploration Systems Development Mission Directorate op het hoofdkantoor van NASA in Washington. "We lossen de uitdagingen op die gepaard gaan met de eerste mogelijkheden en operaties, en we zijn dichter dan ooit bij het opzetten van duurzame verkenning van de naaste buur van de aarde onder Artemis." Naast de schema-updates voor Artemis II en III herziet NASA het schema voor de lancering van de eerste geïntegreerde elementen van Gateway, die eerder gepland stond voor oktober 2025, om extra ontwikkelingstijd te bieden en die lancering beter af te stemmen op de Artemis IV-missie in 2028.

NASA deelde ook mee dat het beide leveranciers van het Artemis-systeem voor menselijke landingen, SpaceX en Blue Origin, heeft gevraagd om de kennis die ze hebben opgedaan bij de ontwikkeling van hun systemen als onderdeel van hun bestaande contracten toe te passen op toekomstige varianten om mogelijk grote vracht te leveren op latere missies.

"Artemis is een lange termijn verkenningscampagne om samen met astronauten wetenschap te bedrijven op de maan en ons voor te bereiden op toekomstige menselijke missies naar Mars. Dat betekent dat we het goed moeten doen bij het ontwikkelen en vliegen van onze basissystemen, zodat we deze missies veilig kunnen uitvoeren," zegt Amit Kshatriya, plaatsvervangend associate administrator van Exploration Systems Development en manager van NASA's Moon to Mars Program Office op het hoofdkwartier. "De veiligheid van de bemanning is en blijft onze hoogste prioriteit."

NASA-leiders benadrukten dat het belangrijk is dat alle partners op tijd leveren, zodat het agentschap de vluchtdoelen kan maximaliseren met de beschikbare hardware op een bepaalde missie. NASA beoordeelt regelmatig de voortgang en de tijdlijnen als onderdeel van de geïntegreerde programmatische planning om ervoor te zorgen dat het agentschap en zijn partners de doelen voor de verkenning van de maan naar Mars met succes kunnen bereiken. Met Artemis zal NASA meer van de Maan verkennen dan ooit tevoren, leren hoe te leven en te werken weg van huis, en zich voorbereiden op toekomstige menselijke verkenning van de Rode Planeet. NASA's SLS-raket (Space Launch System), grondverkenningssystemen en Orion-ruimtevaartuig, samen met het systeem voor menselijke landingen, ruimtepakken van de volgende generatie, het maanstation van de Gateway en toekomstige rovers vormen NASA's basis voor verkenning van de diepe ruimte.

Bron: NASA

Kris Christiaens

K. Christiaens

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.
Oprichter & beheerder van Belgium in Space.
Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

Dit gebeurde vandaag in 1933

Het gebeurde toen

Oprichting van de non-profitorganisatie British Interplanetary Society (BIS). Dit is de oudste organisatie ter wereld met als exclusief doel het steunen en promoten van ruimteonderzoek en ruimtevaart. De British Interplanetary Society heeft haar hoofdkantoor in Londen en werd opgericht door Philip E. Cleator. Foto: BIS

Ontdek meer gebeurtenissen

Redacteurs gezocht

Ben je een amateur astronoom met een sterke pen? De Spacepage redactie is steeds op zoek naar enthousiaste mensen die artikelen of nieuws schrijven voor op de website. Geen verplichtingen, je schrijft wanneer jij daarvoor tijd vind. Lijkt het je iets? laat het ons dan snel weten!

Wordt medewerker

Steun Spacepage

Deze website wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door ons te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van het laatste nieuws en artikelen boordevol informatie.

100%

Sociale netwerken