NASA zal samenwerken met belanghebbenden van de Amerikaanse overheid, partners en internationale standaardorganisaties om een gecoördineerde maantijd (LTC) in te stellen na een beleidsrichtlijn van het Witte Huis in april. Het SCaN-programma (Space Communication and Navigation) van het ruimtevaartagentschap leidt de inspanningen om een gecoördineerde tijd te creëren, die een toekomstig ecosysteem op de maan mogelijk zal maken dat kan worden opgeschaald naar andere locaties in ons zonnestelsel.

De maantijd zal worden bepaald door een gewogen gemiddelde van atoomklokken op de maan, vergelijkbaar met hoe wetenschappers de wereldwijd erkende gecoördineerde universele tijd (UTC) op aarde berekenen. Waar precies op de maan moet nog worden bepaald, want de huidige analyse geeft aan dat atoomklokken op het oppervlak van de maan microseconden per dag sneller lijken te 'tikken'. Een microseconde is een miljoenste van een seconde. NASA en zijn partners onderzoeken momenteel welke wiskundige modellen het beste zijn om een maantijd vast te stellen. Om deze getallen in perspectief te plaatsen: de vleugels van een kolibrie flapperen ongeveer 50 keer per seconde. Elke slag duurt ongeveer 0,02 seconde, oftewel 20.000 microseconden. 56 microseconden lijken misschien minuscuul, maar als we het over afstanden in de ruimte hebben, tellen kleine stukjes tijd bij elkaar op.

“Voor iets dat met de snelheid van het licht reist, is 56 microseconden genoeg tijd om de afstand van ongeveer 168 voetbalvelden af te leggen”, zegt Cheryl Gramling, hoofd van Maanpositie, navigatie, timing en standaarden op het NASA-hoofdkwartier in Washington. “Als iemand in een baan om de maan draait, zou een waarnemer op aarde die niet compenseert voor de effecten van relativiteit over een dag, denken dat de astronaut in een baan om de maan ongeveer 168 voetbalvelden verwijderd is van waar de astronaut in werkelijkheid is.” Terwijl de Artemis-campagne van het bureau zich voorbereidt om een duurzame aanwezigheid op en rond de maan te vestigen, zal het SCaN-team van NASA een tijdstandaard op de maan instellen om ervoor te zorgen dat het kritieke tijdsverschil geen invloed heeft op de veiligheid van toekomstige ontdekkingsreizigers. De benadering van tijdsystemen zal ook schaalbaar zijn voor Mars en andere hemellichamen in ons zonnestelsel, waardoor verkenning gedurende lange tijd mogelijk wordt.

Nu de commerciële ruimtevaartindustrie groeit en meer landen actief zijn op de maan, is er een grotere behoefte aan tijdstandaardisatie. Een gedeelde definitie van tijd is een belangrijk onderdeel van veilige, veerkrachtige en duurzame operaties,” zei Dr. Ben Ashman, navigatieleider voor de ontwikkeling van maanrelais, onderdeel van NASA's SCaN-programma. NASA's SCaN-programma dient als kantoor voor de ruimtecommunicatie-operaties en navigatie van het agentschap. Meer dan 100 NASA- en niet-NASA-missies vertrouwen op de twee netwerken van SCaN, het Near Space Network en het Deep Space Network, om astronauten aan boord van de internationale ruimtevaartruimte te ondersteunen.

Dit gebeurde vandaag in 1935