donderdag, 15 januari 2015 19:45

Planetoïde 2004 BL86 vliegt op 26 januari langs de Aarde Hot!

De positie van de planetoïde 2004 BL86 op 19 januari 2015 De positie van de planetoïde 2004 BL86 op 19 januari 2015 Foto: NASA / JPL

Op 26 januari 2015 zal een vijfhonderd meter grote planetoïde in de buurt van de Aarde vliegen. Zo zal deze ruimterots, die de naam '2004 BL86' kreeg, op een afstand van ongeveer 1,2 miljoen kilometer langs de Aarde scheren. Voor wetenschappers is de scheervlucht van deze planetoïde een belangrijke gebeurtenis aangezien men niet altijd de kans krijgt om een dergelijk groot object van 'dichtbij' waar te nemen.

De planetoïde 2004 BL86 werd op 30 januari 2004 ontdekt met behulp van het Lincoln Near-Earth Asteroid Research (LINEAR) project. Het object behoort officieel tot de Apollo-planetoïden die gekend staan om het feit dat sommigen dichtbij de Aarde kunnen komen waardoor ze ook wel 'aardscheerders' worden genoemd. Wanneer 2004 BL86 op maandag 26 januari omstreeks 17u20 Belgische tijd op een afstand van ongeveer 1,2 miljoen kilometer van de Aarde zal vliegen, zal deze een helderheid hebben van magnitude 9 waardoor deze planetoïde bij goede omstandigheden zichtbaar is met sterke binoculairen en middelgrote grote telescopen. De afstand van het object tot de Aarde lijkt dicht maar toch is dit nog steeds driemaal de afstand van de Aarde tot de Maan. Hierdoor vormt deze planetoïde dan ook geen enkele bedreiging voor onze planeet. Tijdens zijn kortste afstand tot de Aarde zal ondermeer NASA's Goldstone Deep Space Network en het Arecibo Observatorium in Puerto Rico de planetoïde 2004 BL86 waarnemen zodat wetenschappers dankzij uitgebreide waarnemingen meer kunnen leren over ondermeer de omvang van deze ruimterots. Daarnaast zullen ook tal van amateur-astronomen op het noordelijk halfrond deze planetoïde met telescopen kunnen zien. Voor zover bekend zal het nog duren tot het jaar 2027 eer een planetoïde van deze omvang opnieuw langs de Aarde vliegt.

De Duitse astronoom Ernst Wilhelm Leberecht Tempel ontdekt vanuit Marseille de planetoïde 65 Cybele die werd genoemd naar een moedergodin uit de Frygische mythologie. Deze planetoïde heeft een diameter van 240 kilometer en draait in 4 041 uur om haar eigen as. Dit hemellichaam wordt door spectraalanalyse ingedeeld bij de C-type planetoïden wat betekent dat ze een relatief laag albedo heeft en een donker oppervlak. Tijdens een sterbedekking in 1979 ontdekten astronomen aanwijzingen voor een natuurlijke satelliet met een diameter van ongeveer elf km.

Messier 63 (Zonnebloemstelsel)