maandag, 03 maart 2014 21:44

Planetoïde 2014 DX110 scheert woensdag langs de Aarde Hot!

Artistieke impressie van een planetoïde die langs de Aarde vliegt Artistieke impressie van een planetoïde die langs de Aarde vliegt Foto: ESA / P.Carril

Op woensdag 5 maart 2014 zal een dertig meter grote planetoïde langs de Aarde vliegen. De ruimterots luistert naar de naam '2014 DX110' en zal omstreeks 22u07 Belgische tijd op een afstand van ongeveer 350 000 kilometer langs onze planeet vliegen. Dat is iets dichter dan de afstand van de Aarde tot de Maan.

Deze planetoïde werd in 2014 ontdekt en zijn scheervlucht langs de Aarde zal LIVE te volgen zijn via de website van The Virtual Telescope Project. Ondanks het feit dat deze planetoïde in kosmische termen 'vlakbij' de Aarde vliegt, vormt dit zogeheten 'Near Earth Object' op geen enkel moment een gevaar voor onze planeet.

Planetoïde 2014 DX110De baan van planetoïde 2014 DX110 - Foto: The Virtual Telescope Project

De Russische Loena 24 Maanlander maakt een zachte landing op het oppervlak van de Maan in de Mare Crisium. Loena 24 is de laatste van drie onbemande Maanmissies waarbij de Sovjet-Unie een grondmonster van de Maan naar de Aarde bracht.

M2, ook gekend als NGC 7089, is een bolvormige sterrenhoop, ver weg van de Melkweg, in een regio met weinig heldere sterren. M2, gelegen in het sterrenbeeld Aquarius (Waterman) bevat…